Zagrajmy w "Balanced Annihilation" 6


Balanced AnnihilationWielu bardziej doświadczonych miłośników strategii czasu rzeczywistego na pewno kojarzy tytuł „Total Annihilation” z roku 1997. Gra ta wyróżniała się spośród innych nowatorskim podejściem do tworzenia konstrukcji i jednostek, dużą różnorodnością oraz ilością wojska, a przede wszystkim bardzo realistyczną fizyką. Przez wielu gra jest uważana za niedościgniony wzór gatunku. Wielką radością napawa więc fakt, że duch gry nie umarł, a odrodził się pod postacią projektu open source. W 2003 roku kilkoro najzdolniejszych twórców modów do TA postanowiło unieśmiertelnić swoją ulubioną grę i rozpoczęli pracę nad silnikiem gry na otwartej licencji GPL, który przeniesie TA w pełne 3D i zapewni mu nowoczesną i realistyczną grafikę. Tak narodził się projekt Spring RTS, który po dziś dzień jest aktywnie rozwijany i dostępny za darmo także na Linuksa. A najpopularniejszy mod – „Balanced Annihilation” wiernie oddaje klimat pierwowzoru.

1. Instalacja

Żaden miłośnik RTS-ów nie powinien być w stanie przejść obok tego tytułu obojętnie. Głównym jednak powodem słabej znajomości gry na Linuksie jest jej silny podział na silnik, mody, mapy, AI, lobby, itp. Taka konstrukcja powoduje, że gracz może się pogubić w procesie instalacji. Wtedy nigdy nie da grze szansy, a zdecydowanie warto ją wypróbować.

Wbrew pozorom proces instalacji pod Ubuntu wcale nie jest bardzo skomplikowany. Żeby zapewnić sobie ciągłe uaktualnienia silnika gry dodajemy repozytorium PPA:

sudo add-apt-repository ppa:spring/ppa

następnie instalujemy silnik, lobby oraz AI:

sudo apt-get update
sudo apt-get install spring springlobby spring-javaai

Kiedy silnik jest już gotowy można pobrać „game content” zwany tu jako „mod”. Balanced Annihilation można pobrać z tej strony: http://balancedannihilation.org/download/ klikając przycisk „Download BA”. Powinien się pobrać plik ba[wersja].sdz. Mod jest często aktualizowany, więc warto od czasu do czasu sprawdzić na stronie, czy nie ma nowszej wersji do pobrania.

Jak już mamy mod, to pozostały nam już tylko mapy do pobrania. Ogrom map można pobrać z tej strony: http://springfiles.com/spring/spring-maps. Zwróć uwagę, że nie wszystkie mapy z tej strony nadają się do moda BA. Pobrane mapy powinny mieć rozszerzenie *.sd7. Osobiście polecam:

Teraz wszystkie pobrane pliki należy umieścić w odpowiednich katalogach. W tym celu przechodzimy do naszego katalogu domowego i wciskamy Ctrl+H, żeby wyświetlić ukryte pliki (zaczynające się od „.”). Szukamy katalogu „.spring”. Jeżeli takiego nie ma to go tworzymy. Przechodzimy do niego. Następnie tworzymy katalogi „maps” i „mods”. W katalogu „maps” umieszczamy mapy z rozszerzeniem *.sd7. A w katalogu „mods” mod z rozszerzeniem *.sdz.

Gratuluję. Gra jest już zainstalowana!

2. Uruchamianie

Grę uruchamia się na różne sposoby w zależności od środowiska graficznego. Generalnie trzeba po prostu kliknąć na ikonkę SpringLobby w dziale Gry.

Po uruchomieniu Lobby przechodzimy do zakładki „Singleplayer” [1]. Wybieramy mod, w który chcemy zagrać [2] oraz mapę rozgrywki [3]. Ustawiamy kolor naszych jednostek [4]. Następnie dodajemy przeciwnika [5]. Pojawi się wtedy menu pozwalające ustalić nazwę przeciwnika oraz sztuczną inteligencję, która będzie nim kierować. Nie wszystkie AI nadają się do moda Balanced Annihilation, dlatego pokrótce omówię te, z których można skorzystać.

  • NullAI – jak sama nazwa wskazuje przeciwnik z tą inteligencją nie będzie nic robił. Nadaje się ona do pierwszej rozgrywki, kiedy jeszcze uczymy się jak grać.
  • KAIK – najstarsza i najdłużej rozwijana sztuczna inteligencja. Bardzo dobrze się rozbudowuje, tworzy armię i prowadzi dobrze zorganizowane ataki (także prewencyjne na kluczowe struktury wroga). Niestety w Balanced Annihilation buduje tylko jednostki lądowe i żadnej obrony przeciwlotniczej. Z tego powodu łatwo go pokonać tworząc np. bombowce.
  • HughAI – potrafi grać tylko jako ARM. Stawia głównie na szybki atak (tzw. rush). Jeżeli jednak nie pokona Cię w ciągu kilku pierwszych minut, to już raczej nie wygra.
  • AAI – rozbudowuje się powoli, ale zrównoważenie. Buduje jednostki wszelkiego rodzaju. Atakuje dość chaotycznie, a przez to często traci inicjatywę. Główną zaletą jest to, że zapamiętuje gry stoczone z przeciwnikami, uczy się i w każdej kolejnej rozgrywce jest coraz skuteczniejsze. Nie ma jednak zaimplementowanej broni nuklearnej, ani obrony przed nią.
  • E323AI – bardzo szybko buduje pierwsze jednostki i przeprowadza atak (tzw. rush). Szybko się rozwija i nie przestaje atakować. Jest to najtrudniejsze do pokonania AI i wygrywa pojedynki z każdą inną sztuczną inteligencją. Jeżeli jednak uda się odeprzeć jego początkowe natarcia, to w dalszym trakcie gry staje się łatwiejszym przeciwnikiem.

Po dodaniu przeciwnika możemy przeciągnąć jego ikonkę na mapie, żeby wybrać miejsce startowe. To samo możemy uczynić z własną ikonką. Po najechaniu kursorem na ikonkę gracza rozwija się menu [6]. Możemy w nim wybrać stronę konfliktu (ARM – niebiescy, CORE – czerwoni), drużyny sojusznicze oraz bonus, który przekłada się na ilość pozyskiwanych surowców – jest to najprostszy sposób modyfikowania trudności rozgrywki. Gdy już to zrobimy radzę jeszcze kliknąć zakładkę „Options” [7].

Tutaj polecam zmienić dwie opcje. „Game End Mode” na „Kill Everything” [8] oraz zaznaczyć „Progressive Mining” [9]. Wracamy do zakładki „Game” [10] i klikamy przycisk „Start” [11].

3. Rozgrywka

Weterani Total Annihilation na pewno od razu przystąpią do działania i nie potrzebują żadnych dodatkowych wskazówek. Początkujący gracze mogą się jednak poczuć trochę zagubieni. Zamieszczam więc dla was poradnik tłumaczący od podstaw jak grać na przykładzie mojego starcia jako ARM (niebieski), z AAI dowodzącym CORE (żółty).

Gdy załaduje się już gra startujemy w oddalonym widoku na całą mapę. Mamy wtedy 3 sekundy, żeby się przygotować do gry i ewentualnie zmienić stronę konfliktu. Po tym czasie zaczyna się gra. Kółkiem myszy przybliżamy się do naszego miejsca startowego i klikamy LPM dużego robota (Commander). Po lewej stronie ekranu pojawią się struktury, które może on budować. Kliknij LPM na Metal Extractor i LPM na rudę metalu (zaświeci się na zielono), następnie wybuduj drugi Metal Extractori i 1 Solar Collector. Zauważ, że u góry ekranu masz 2 paski. Szary wskazuje posiadaną ilość metalu, a żółty energii. Przez całą grę pilnuj, żeby surowce Ci się nie skończyły i żebyś pozyskiwał ich więcej niż zużywał. Jak już zbudowałeś podstawowe struktury pozyskiwania surowców, to najwyższy czas postawić budynek produkujący jednostki. Można pójść w różne strony. KBot Lab produkuje cyborgi, Vehicle Plant pojazdy lądowe, Aircraft Plant samoloty, a Shipyard statki. Proponuję na początku postawić Vehicle Plant, a następnie zlecić Commanderowi budowę kolejnego Solar Collector, Metal Extractor i kolejnych 2 Solar Collector. Zauważ, że wydając polecenia przytrzymując klawisz Shift możesz zlecić budowę struktur w kolejce. Jednocześnie w Vehicle Plant zleć budowę 2 Construction Vehicle, a następnie z 10 Samsonów. Samsony to ciężarówki z wyrzutniami rakiet. Mają bardzo daleki zasięg i mogą atakować cele zarówno lądowe, jak i powietrzne.

Baza
Szybka i właściwa rozbudowa bazy uchroni Cię przed rushem.

Commander powinien nadal konstruować struktury pozyskujące surowce. Po zbudowaniu Construction Vehicles użyj ich do fortyfikowania się. Heavy Laser Tower będzie Cie dobrze chronić przed atakiem z lądu, a Defender przed atakiem z powietrza. Zauważ, że Construction Vehicle może budować trochę inne jednostki niż Commander. W międzyczasie możesz wyprodukowanymi Samsonami już nękać wroga.

Pierwszy Atak
Pierwszy atak przebiegał bardzo dobrze. Zadałem wrogowi spore zniszczenia. Musiał użyć swojego Commandera, który pomimo otrzymanych ran odparł atak. Commander to silna jednostka w starciu.

Kiedy będziesz miał już ponad 9 Metal Extractor możesz rozkazać Commanderowi budować kilka Energy Storage i Metal Storage. Z kolei Construction Vehicle może zacząć budowę Advanced Vehicle Plant. Jeżeli brakuje Ci energii to spróbuj zbudować Geothermal PowerPlant. Jest to tanie źródło dużej ilości energii. Można je jednak zbudować jedynie w miejscu z którego gorąca para wydostaje się z wnętrza Ziemi. Po zbudowaniu Advanced Vehicle Plant zleć tam konstrukcję 2 Advanced Construction Vehicle oraz z 10 Bulldogów. Bulldog to ciężki czołg, który da solidnie popalić przeciwnikowi. Advanced Construction Vahicle może budować Advanced Metal Extractor. Jest to niezwykle cenna budowla, gdyż wydobywa ok. 4 razy więcej metalu niż swoja podstawowa wersja. Można też upgradeować swoje dotychczasowe kopalnie metalu. Kliknij LPM na Advanced Construction Vahicle, a następnie PPM na Metal Extractor. Pojazd rozpocznie unowocześnianie kopalni. Zauważ, że możesz przyśpieszyć konstrukcję jednostek i budynków. Jeżeli jednostką zdolną do budowy klikniesz PPM na budynek tworzący jednostkę lub na inną jednostkę budującą, to pomoże ona w procesie tworzenia.

Advanced Metal Extractor
Advanced Metal Extractor znacząco przyśpiesza wydobycie metalu.

Do tej pory schemat działania został już zapewne przez Ciebie opanowany. Buduj coraz bardziej zaawansowane struktury, jednostki bojowe i wieżyczki obronne. Atakuj przeciwnika, ale dbaj też o swoją gospodarkę.

Intimidator1

Kiedy się jednak rozbudowywałem przeciwnik nie próżnował. Wybudował potężne działo Intimidator, które może obstrzeliwać z bezpiecznej odległości moje pozycje.

Intimidator2
Pocisk Intimidatora może onieśmielić. Tym razem jednak spudłował.

Flying Fortress

Przeciwnik zdążył też zbudować Flying Fortress – najpotężniejszą jednostkę latającą CORE. Jest naprawdę ciężka do zestrzelenia i samotnie niszczy moją artylerię przeciwlotniczą. Wydaje się, że AI ma wszystkie asy w rękawie i wygra batalię. Ale…

Flagship1

Moją stocznię (Advanced Shipyard) właśnie opuszcza najlepsza morska jednostka ARM – Flagship Epoch. Jeszcze całkowicie nie wypłynął z doków, a już artyleria pokładowa rozpoczęła obstrzał.

Flagship2
Działa pokładowe okrętu flagowego sieją śmiercionośny ogień na prawo i lewo.

Flagship3
Poza artylerią pokładową Epoch posiada silne działa przeciwlotnicze. Nie jest natomiast w stanie się bronić przed łodziami podwodnymi. Towarzyszą mu tutaj 3 Piranha Submarine Killers, które chronią go przed zagrożeniem z głębin.

Nuke
Nic nie niesie takich zniszczeń jak wybuch nuklearny. Ten jest wynikiem zniszczenia Commandera przeciwnika.

Shield
Zbudowałem budynek Deflective Shield Generator, a od jego pola siłowego pociski Intimidatora odbijają się jak kauczukowe piłeczki wyrządzając więcej szkody atakującym, niż obrońcom.

Flota
Moja flotylla totalnie opanowała akwen.

Big Bertha
Wybudowane przeze mnie ciężkie działa Big Bertha obstrzeliwują z bezpiecznie zabunkrowanego terenu pozycje wroga.

Reactor hits
Moja artyleria dalekiego zasięgu skupia ognień na elektrowniach jądrowych wroga, żeby odciąć go od źródła energii.

Invasion1
Inwazja moich wojsk nabiera rozpędu.

Invasion2

Gra dobiega końca. AI nie ma już energii, żeby uruchomić Intimidatory, niedobitki jego wojsk desperacko bronią cennych struktur. Jest to już jednak daremny trud. Zwycięstwo!

4. Podsumowanie

Gra Balanced Annihilation zasługuje na tytuł jednego z najlepszych RTS-ów na Linuksa. Silnik Spring RTS jest dojrzały i zapewnia przyzwoitą grafikę wraz z bardzo realistyczną fizyką. Działa bardzo dobrze zarówno na zamkniętych, jak i otwartych sterownikach do kart graficznych. Za jedyny minus można uznać brak trybu kampanii. Osobom jeszcze niezdecydowanym, czy wypróbować ten tytuł polecam poniższy filmik:

http://youtu.be/MpKqQxTURik


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

6 komentarzy do “Zagrajmy w "Balanced Annihilation"

  • PL_kolek

    Świetny wpis! Po tym jak ktoś tu kiedyś pisał o Springu, to też chciałem spróbować, ale właśnie te problem z mnogością modów mnie odstraszył. Z jednej strony duży wybór jest dobry, ale możnaby przygotować jakąś wersję gotową do gry od razu dla zielonych. A potem niech każdy sobie instaluje co chce;). Może spróbuję jeszcze raz.

    Jak tak patrzę na screeny, to dochodzę do wniosku, że wolę dopracowaną grafikę 2D niż kanciaste 3d. Wiem, narzekam, ale przy niskim budżecie (bądź jego braku) łatwiej zrobić 2D co nie razi oczu niż 3D. Z drugiej strony to RTS a nie można wszystkiego porównywać do ulubionego Wesnotha.

  • Ilfirin0910

    Świetny wpis! Ale ja mam problem! Podczas wczytywani map wywala mi na tworzeni cieni czy czegoś podobnego. Mój Komputer spełnia wymagania silnika graficznego (patrzałem na wiki) i gdzie można zmienić konfiguracje (Opcje) grafiki silnika, pliki tekstowe też się przydadzą. Jestem nowy jeszcze nie porzuciłem Windows XP a ta gra udowadnia mi że warto zmienić XP na Ubuntu. Specyfikacja mojego kompa to:
    Intel Atom d510 1.66 x2 w trybie Intel Hyper-Threading Technology
    Intel GMA 3150 obsługuje Open-GL 2.0 (Linux) 1.5 (Windows)
    1 Gb RAM i 4 Gb Partycja Wymiany

    Dziękuje z góry za pomoc!!

  • Marian

    O tak pamiętam tę grę, wiele godzin przy tym się spędziło. Tylko teraz raczej już do tego nie wrócę. Preferuję jednak nowe gry z piękną grafiką.

  • Thereon

    Total Annihilation to świetna gra, jakiś czas temu powróciłem do niej po latach na kilka rozgrywek z sentymentu, działa na XP bez problemu. Jednak zaprezentowane tu screeny to moim zdaniem nie to i nie przekona mnie to do zainstalowania jej na Linuxa.

  • PtaQ

    Zapraszam na oficjalną stronę projektu 😉
    https://balancedannihilation.com/
    Biorę udział w rozwijaniu tej gry i mam przyjemność ogłosić nadchodzący update, który wprowadza kilka genialnych rozwiązań. Przede wszystkim mocno polepszyliśmy grafikę, efekty i światło. Przy okazji gra dziś jest znacznie bardziej stabilna i kompatybilna z prawie każdym sustemem i sprzętem.
    Zobaczcie sami! Zapraszam do wspólnej gry.