Poniedzielnik: wieści ze świata OpenSource. Numer 93 9


Wieści ze świata Open Source: 2 – 9 kwietnia 2013 r.

Przepraszam za spóźnienie z tym wydaniem, ale ostatnie parę dni miałem trochę zabieganych.
Za największą nowość minionego tygodnia zapewne wielu z was uznałoby otworzenie źródeł gier z serii Jedi Knight. Niestety ale zmartwię was: obie gry bazują na silniku ID Tech3, który to ID Software upubliczniło już dawno temu. Chociaz scena moddingowa zapewne jest wniebowzięta. Poza tym mamy solidną porcję nowości (Firefox, LibreOffice, 0 A.D, Darktable) i całkiem ciekawą sytuację na scenie silników renderujących w przeglądarkach internetowych. Sen web-designerów o jednym standardzie chyba się jednak nie ziści.
Ze świata przeglądarek internetowych

Szykują się spore zmiany na placu przeglądarek internetowych. Niedawno pisałem o tym, że Opera zmierza przerzucić się na Webkit, co sprawiłoby iż ten silnik renderujący stanie się dominującym graczem na rynku (z Webkita korzysta także Chrome i Safari, a także ogromna liczba mniejszych przeglądarek, w tym na systemach wbudowanych). W tym tygodniu Google podało, że zamierza w swoim Chromie zastosować nowy, własny silnik renderujący Blink. Kilka dni później Opera podała iż też będzie korzystać z Blinka, pomimo wcześniejszych zapowiedzi korzystania z silnika Webkit. Pozostali deweloperzy Webkita (głównie z Apple) przyjęli te wiadomości z ulgą. Od dłuższego czasu ciężko było się dogadać w kwestii w którą stronę ma iść rozwój tej aplikacji. Google mający największy udział w pracach nad Webkitem (ponad 50%) naturalnie nalegał na włączanie kodu potrzebnego tylko przeglądarce Chrome. Pozostali deweloperzy Webkita zamierzają teraz oczyścić źródła z dodatków specyficznych dla przeglądarki Google, aby uczynić je bardziej przystępnymi i spójnymi.

A Firefox? Po staremu. Idzie jak burza w numeracji i mamy już 20 wydanie tej przeglądarki. Najważniejsze możliwość to otwierania zakładek do anonimowego przeglądania sieci (privacy mode) wewnątrz normalnych okien oraz nowy monitor pobierania. Poprawiono także znacznie wydajność kodu dla mobilnej wersji przeglądarki na systemy Android, w szczególności dla słabszych modeli procesorów ARM.

Aby jeszcze bardziej dopasować przeglądarkę do rynku urządzeń mobilnych, Mozilla wraz z Samsungiem zamierza stworzyć nowy silnik – Servo. Do jego budowy wykorzystali własny język programowania Rust. Czym ma się charakteryzować Servo? Przede wszystkim jak najlepszym wykorzystaniem wielordzeniowych procesorów ARM i jak najlepszej integracji ze środowiskiem Androida.

Mozilla nie zamierza jednak porzucić swojego FirefoxOS. Właśnie zapowiedzieli własny system płatności mobilnych dla aplikacji z własnego sklepu.

Mija właśnie 15 lat od otworzenia kodu źródłowego przeglądarki Netscape, na podstawie którego napisano pierwszą wersję Firefoksa. Z perspektywy lat widać, że ten krok stał się jednym z filarów rewolucji internetowej.

Źródła:
Mozilla Blog (1, 2, 3)
Phoronix.com (1, 2)

W skrócie

Dell pod marką Alienware wprowadza na rynek serię komputerów dla graczy z preinstalowanym Ubuntu oraz klientem Steam. Ceny modeli X51 zaczynają się od 599 dolarów za wersję z Intel Core i3-3220 3.3GHz Dual Core, 6GB RAM i NVIDIA GeForce 1GB GTX 645. Topowy model, wyposażony w  Intel Core i7-3770 3.4GHz Quad Core. 8GB RAM i 1.5GB Nvidia GeForce GTX 660, kosztuje 1.049 dolarów.

Szykuje się duża rewolucja w kategorii otwartoźródłowych sterowników dla kart graficznych Radeon HD. AMD w tym tygodniu upubliczniło kod źródłowy części swojego zamkniętego sterownika. Źródła systemu Unified Video Decoder pozwolą na włączenie do otwartego sterownika obsługi sprzętowej akceleracji dekodowania materiałów wideo – np. h.264 czy różnych odmian MPEG. Odpowiednie patche powinny się pojawić w kernelu 3.10, co oznacza iż najwcześniej za rok trafią do popularnych dystrybucji.

Pojawiła się nowa wersja środowiska MATE, będącego forkiem starego GNOME w wersjach 2.x

Nowa wersja Darktable, oznaczona numerem 1.2, przynosi obsługę formatu jpeg2000, możliwość importowania danych i kolekcji zdjęć z Adobe Lightroom i wiele innych nowości.

Ubuntu 13.04 Raring Ringtail weszło właśnie w fazę finalnej wersji beta. Jednocześnie porzucono windowsowy instalator wubi – nie da się już zainstalować Ubuntu z poziomu Okienek. Powodem są problemy z kompatybilnością z Windows 8 oraz brak rąk do pracy nad rozwojem tego programu.

Raven Software wydało na licencji GPLv2 kod źródłowy gier Jedi Knight 2: Jedi Outcast oraz Jedi knight 3: Jedi Academy. Czekamy na linuksowy port.

Valve udostępniło ciekawą prezentację z przemyśleniami na temat portowania silnika Source oraz Steama na Linuksa. Pokazane są tam narzędzia jakich używali, z czego powini korzystać deweloperzy pracujący nad podobnymi projektami, na jakie problemy natrafili (np. Linuksowe systemy plików rozróżniają wielkie/małe litery. Windows tego nie robi) oraz sporo ciekawostek z samego silnika (np. 99,9% jego kodu jest niezależna od rodzaju użytego API – OpenGL/DirectX)

Wyszła nowa wersja strategicznej gry 0 A.D. Alfa 13 „Magadha„. Do dyspozycji graczy został oddany nowy bot do rozgrywek solo oraz dodano Indyjską frakcję.

Graficzny instalator sterowników graficznych Intel w końcu działa poprawnie na 64 bitowych systemach operacyjnych.

Korekta: admo


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

9 komentarzy do “Poniedzielnik: wieści ze świata OpenSource. Numer 93

  • mario005_21

    Spox sam nieraz taki zajęty człowiek,że nie ma nieraz czasu poczytać to w końcówce tygodnia czasem sie załapie na poniedzielnik.A co dopiero napisać samemu taki poniedzielnik i to jeszcze tak jak ty z odnośnikami, które nawiasem mówiąc są spoko.
    Wielkie dzięki za nowe newsy wiem ile to pracy kosztuje.

  • makson

    A najśmieszniejszy news tygodnia:
    Microsoft razem ze swoimi marionetkami (NOKIA, itp.) pozwał Google przed Komisją Europejską za to,… że Android jest darmowy 🙂 – idioci.

    Kilka sprostowań:
    Blink to nie jest zupełnie nowy silnik, a fork WebKita.

    AMD nie upubliczniło zamkniętego kodu, a jedynie prawnicy firmy zezwolili na wypuszczenie kodu dla otwartych sterowników do UVD – po ówczesnym upewnieniu się, że nie narusza on niczyjej własności intelektualnej. P.S. Akceleracja video będzie szła po VDPAU.

    Prezentację o portowaniu na Linuksa pokazali wspólnie Valve i NVIDIA.

    Jak zwykle dobra robota Dwimenor, pozdrawiam.

  • ubcio

    Niestety, ale lwia część kodu użytego do akceleracji w Radeonach przez otwarte sterowniki graficzne jest upchnięta do firmware – a firmware nie jest otwarto-źródłowy.
    We Francji już Google nie może za darmo dostarczać usługi Google Maps, więc nie wiadomo czy i teraz ten pozew nie przejdzie. Jak zwykle w obecnych ustrojach może się stać tak, że leżące w interesie konsumentów (czyli przeciętnego człowieka) zaspokajanie potrzeb konsumentów ustąpi interesom wielkich korporacji.

  • Dwimenor Autor wpisu

    @Vercevales
    I nie znajdziesz tego tam. „Instalator” od Intela dorzuca do systemu jedynie odpowiednie repozytoria i klucze a potem ściąga odpowiednie paczki i je instaluje przez systemowy menadźer pakietów. Intel zaktualizował w zeszłym/dwa tygodnie temu paczki ze sterownikami, poprawiając multiarch w wersjach 64bit

    @harlock
    W momencie jak to pisałem jeszcze działało. Z tego co teraz wyczytałem to chodzi i jakieś problemy natury prawnej. Ktoś trzyma patenty do jakiś rozwiązań w modyfikacjach Raven Software do silnika ID Tech3. (JK działa na zmodyfikowanym IDT3, czysty silnik dostępny jest na GPL)
    Oczywiście co raz się znajdzie w sieci już nigdy nie ginie, więc dociekliwi wygooglają sobie źródła.

  • Vercevales

    Co zrobić, gdy podczas instalacji wyskakuje takie okienko ? „Instalacja tego pakietu, narusza standardy jakościowe i nie jest dozwolona. To działanie mogłoby wywołać poważne problemy z działaniem komputera. Skontaktuj się z dostawcą pliku pakietu, dołączając poniższe szczegóły.”