Instalacja i kompilacja programów

Tylko gotowe rozwiązania.
Awatar użytkownika
Pablo_Escobar
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2005, 19:00
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Instalacja i kompilacja programów

Post autor: Pablo_Escobar »

Jeżeli:
- jesteś nowym użytkownikiem Linuksa
- chcesz zainstalować jakikolwiek program

to najpierw przeczytaj następujące kroki (dla przykładu - wymyślony program o nazwie foo :

1. Sprawdź czy program, który chcesz zainstalować nie jest w repozytoriach :

1.1 Uruchom wszystkie repozytoria według przykładu ze strony : viewtopic.php?t=37494
1.2 Odśwież swój lokalny cache repozytoriów wpisując w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

sudo apt-get update
1.3 Szukamy pożądanej przez nas paczki (możliwe 3 sposoby) :
a) terminal
1. Szukamy pożądanego programu poprzez komendę, którą także wpisujemy w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

sudo apt-cache search foo
2. Jeżeli terminal zwróci nam informację iż nasza paczka nazywa się powiedzmy:

Kod: Zaznacz cały

foo-base
instalujemy ją poprzez wpisujanie w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

sudo apt-get install foo-base
3. Uruchamiamy program i cieszymy się :)

b) Synaptic lub Adept
1. Uruchamiamy Synaptica lub Adepta
2. Wybieramy opcję Szukaj i wpisujemy to czego szukamy
3. Jeżeli zostaje program znaleziony to zaznaczamy go do instalacji i instalujemy (przycisk Zastosuj)
4. Uruchamiamy program i cieszymy się :)

c) Strona www.
1. Wchodzimy na stronę:
http://packages.ubuntu.com/
2. W polu wyszukiwania wpisujemy nazwę paczki otrzymując listę znalezionych pakietów.
3. Instalujemy znaleziony pakiet według przepisu z punktów a) lub b)

2. Jeżeli :
- program, który jest w repo nie odpowiada Ci wersją (chcesz mieć nową paczkę)
- program, który chcesz mieć nie znajduje się w żadnym repo
- masz zacięcie do kompilacji
- chcesz się czegoś nauczyć
to robimy następujące kroki:
2.1 Potrzebujemy zbiór rzeczy potrzebnych do kompilacji i aby to uzyskać wpisujemy w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

 sudo apt-get install build-essential 
2.2 Aby nie robić sobie śmietnika z systemu instalujemy pakiet checkinstall

Kod: Zaznacz cały

 sudo apt-get install checkinstall 
2.3 Wchodzimy na stronę www programu, który chcemy zainstalować.
2.4 Szukamy (zapewne w dziale Download), coś co może przypominać paczkę Source code. Zwykle plik ma rozszerzenie .tar.bz2 albo tar.gz
2.5 Ściągamy plik
2.6 Rozpakowujemy paczkę (tworzy on zazwyczaj katalog, w którym jest cały kod źródłowy tego programu)
2.7 Szukamy w tym stworzonym katalogu pliku README albo INSTALL i czytamy go ze zrozumieniem - opis jak zainstalować paczkę i stosujemy się do niego :)
2.8 Najczęstsza procedura kompilacji wygląda tak:
Załóżmy iż paczka wypakowana jest do katalogu:

Kod: Zaznacz cały

/home/pabloesc/Compiles/alltray
2.8.1 W terminalu wchodzimy do tego katalogu

Kod: Zaznacz cały

 cd /home/pabloesc/Compiles/alltray 
2.8.2 Uruchamiamy konfigurację pakietu wpisując w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

 ./configure 
Na tym etapie sprawdzane jest czy mamy wszystkie odpowiednie pakiety potrzebne do kompilacji. Jeżeli terminal zwróci nam błąd, to na 99% komputer sam powie, którego pakietu mu dokładnie brakuje .
Załóżmy iż terminal zwrócił taki błąd:

Kod: Zaznacz cały

 configure: error: Could not find foo-pablo library. 
Widzimy, iż w tym przykładzie brakuje pakietu foo-pablo
W przypadku systemów Debiano-pochodnych (a takim jest Ubuntu) do dalszej kompilacji potrzebny jest nam odpowiedni pakiet dev.
Szukamy zatem pakietu foo-pablo dev i taką nazwę szukamy za pomocą punktu 1. tego opracowania.
Instalujemy ten pakiet i ponownie odpalamy ./configure .
2.8.3 Jeżeli ./configure nie zwróci nam już błedu to przechdzimy dalej. Wpisujemy w terminalu:

Kod: Zaznacz cały

 make 
Jest to najdłuższa część (czasowo) całej kompilacji
2.8.4 Po udanym make, wpisujemy w teminalu:

Kod: Zaznacz cały

 sudo checkinstall -D
Najłatwiejszą opcją do zainstalowania programu jest:

Kod: Zaznacz cały

 sudo make install 
ale dla mniej wprawionych użytkowników usunięcie takiego programu może być problematyczne.
Checkinstall natomiast tworzy nam paczkę deb, którą zaraz instaluje nie robiąc nam z systemu śmietnika i pozwalając na sprawne usunięcie takie programu, jeżeli nie spełni naszych marzeń :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Zgodnie z pewną sugestią opiszę jak zainstalować program / grę , którą ściągniemy w nieco odmiennej formie niż powyżej.
Są to głównie pliki z rozszerzeniem *.bin, *.run lub *.sh.

1. Wybieramy nasz cel

Załóżmy, że chcemy zainstalować grę Enemy Territory. Torrenty do ściągnięcia tej gry (w 100% legalne) znajdziemy tu : http://zerowing.idsoftware.com:6969/.

W momencie kiedy skończymy ściągać plik, w wybranym przez nas katalogu znajdować się będzie plik :

Kod: Zaznacz cały

et-linux-2.60.x86.run
Załóżmy że plik ten znajduje się w katalogu :

Kod: Zaznacz cały

~/Desktop/
UWAGA : Należy pamiętać że znak ~ odpowiada /home/nazwa_twojego_usera
Używanie tyldy (~) jest bardzo przydatne w codziennym poruszaniu się po katalogach.

1.1 Tworzymy odpowiednie miejsce dla naszego programu / gry

Kod: Zaznacz cały

mkdir -p ~/Games/Enemy\ Territory
1.2 Kopiujemy tam ściągnięty plik

Kod: Zaznacz cały

cp ~/Desktop/et-linux-2.60.x86.run ~/Games/Enemy\ Territory
1.3 Przechodzimy do katalogu gdzie skopiowaliśmy nasz plik

Kod: Zaznacz cały

 cd '~/Games/Enemy Territory' 
2. Przechodzimy do sedna

W chwili obecnej mamy w katalogu jeden plik, ale jak go uruchomić ?
W odróżnieniu od systemów pewnej firmy z Redmond, nie wszystko w Linuksie da się uruchomić dwoma kliknięciami myszki (i zapewniam was że jest to zaleta :) )

2.1 Informację o naszym pliku

Wydajemy komendę :

Kod: Zaznacz cały

ls -l
Powinniśmy otrzymać coś +-

Kod: Zaznacz cały

 -rw-r--r--  1 pablo pablo 18948096 sty  1 17:38 et-linux-2.60.x86.run
Interesuje nasz szczególnie pierwsza część :
możliwe litery które tam występują to :

Kod: Zaznacz cały

r - prawa do odczytu
w - prawa do zapisu
x - prawa do uruchomienia
d - znacznik katalogu
Wypisany powyższy znacznik oznacza że dany plik ma daną własność, jej brak oznacza brak tej własności.

Znak 1 deklaruje informację o katalogu (znacznik d, który występuje w przypadku gdy jest to katalog, lub nie w przypadku pliku)
Znaki 2-4 deklarują prawa użytkownika
Znaki 5-7 deklarują prawa grupy do której plik należy
Znaki 8-10 deklarują prawa innych użytkowników

2.2 Zmieniamy uprawnienia pliku

W przykładowej sytuacji, plik nie ma informacji, że można go uruchomić. Musimy zatem tą sytuację zmienić.
Do zmiany praw służy polecenie

Kod: Zaznacz cały

chmod
Wydajemy polecenie :

Kod: Zaznacz cały

chmod +x ./et-linux-2.60.x86.run
"x" wskazuje na flagę jaką chcemy zmienić
"+" wskazuje na to co chcemy z flagą zrobić, czyli w tym przypadku dodać

UWAGA: Oczywiście pamiętamy że znacznik wskazuje na katalog, w którym obecnie jesteśmy.

3. Uruchamiamy !! :)

To już wszystko, prawda, że to banalne ?
Uruchamiamy plik teraz bądź :
- poprzez dwukliknięcie z poziomu przeglądania katalogów (nie wszystko można w ten sposób uruchomić !!)
- poprzez

Kod: Zaznacz cały

./et-linux-2.60.x86.run
4. Cieszymy się i szukamy kolejnej rzeczy do poznania :)

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poradniki i przewodniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości