GRUB- czyli jak uruchomić system "ręcznie"

jacaato
Piegowaty Guziec
Piegowaty Guziec
Posty: 4
Rejestracja: 20 lip 2009, 20:35
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: Inne
Architektura: x86_64

GRUB- czyli jak uruchomić system "ręcznie"

Post autor: jacaato »

Przede wszystkim chciałbym zacząć od tego, że jestem początkującym linuxowcem i jest to mój pierwszy post umotywowany rozwiązaniem dość (wg. mnie :P) trudnego problemu jakim był problem ze startem systemu. Ale do rzeczy.

Jeżeli system ma problem ze startem możemy wystartować go ręcznie. Ale najpierw potrzebujemy LIVE CD i kilku informacji.

Po wystartowaniu systemu z LIVE CD uruchamiamy program do partycjowania (System/Administracja) a następnie wybieramy partycję na której jest /boot i zapisujemy sobie jej UUID. Jeżeli nie mamy osobnej partycji /boot to zapisujemy sobie UUID partycji / .
Ważne jest również sprawdzenie nazwy naszej partycji /boot (Jeżeli jej nie ma to /). Dla przykładu: sda3 oznacza to samo (dla mnie :P, jak wspomniałem jestem newbie), co hd0,2. Natomiast sdb4=hd1,3. Mam nadzieję że zrozumiale...

Następnie, po zamontowaniu partycji /boot, zapisujemy sobie nazwy plików vmlinuzXXXXX i ewentualnie initrd.imgXXXXX. Będą nam potrzebne.

Teraz jesteśmy gotowi do restartu.
Po restarcie wpisujemy w grubie:

Kod: Zaznacz cały

root (hdX,Y)
w zależności od naszej partycji.

Kod: Zaznacz cały

kernel /boot/nazwa.kernela root=UUID=nasz-uuid
Teraz trochę wyjaśnienia. jeżeli mamy osobną partycję /boot to wówczas nie piszemy /boot/xxx tylko samo /xxx. UUID musi być partycji / .

Kod: Zaznacz cały

initrd /boot/nasz.initrd
tutaj podobnie trzeba się obchodzić z przedrostkiem /boot :P

Następnie wpisujemy:

Kod: Zaznacz cały

boot
i cieszymy się, że system działa :P

P.S. Liczę na wyrozumiałość. To mój pierwszy post i nawet nie wiem czy jest w dobrym dziale...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja i konfiguracja systemu”

Kto jest online