Witam.
Jestem ciężkim przypadkiem - nie umiem i dotąd nie udało mi się nauczyć Linuxów, pomimo kilku prób. No jakoś nie mogę... Oprócz tego, że jestem linuxowym tumanem to jeszcze co nieco programuję - zawodowo (appki biznesowe) i hobbystycznie - gry. Oczywiście na Windows.
Grę, którą aktualnie mam na warsztacie piszę w Javie, w silniku JMonkeyEngine, czyli docelowo multiplatform. Wiem wszystko o zrobieniu instalatora pod Win, zbundlowaniu Javy w instalatorze, nawet do tego stopnia, że gracz nigdy żadnej maszyny Javy ne zobaczy sobie w procesach. Ale nie o Wingrozie tu....
Jak to jest w świecie Linuxa? Ogólnie z Javą - ludzie się jej boją? Ludzie ja mają zawsze? Jak jest z bundlowaniem takiej Javy w instalatorze, i jak w ogóle zrobić wersję instalacyjną gry dla Linuxa?
Bardzo proszę o łopatologiczne wytłumaczenie.
Dla ciekawskich - link do strony gry (gra jeszcze nie wydana): http://skullstonegame.com
Gra na Ubuntu (lub ogólnie na Linuxa) - jak to zrobić od strony developera gry?
- FrozenShade
- Piegowaty Guziec
- Posty: 10
- Rejestracja: 30 cze 2013, 00:04
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
- Kontakt:
- enedil
- Przebojowy Jelonek
- Posty: 1352
- Rejestracja: 08 wrz 2012, 16:54
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: i3
- Architektura: x86_64
- Kontakt:
Re: Gra na Ubuntu (lub ogólnie na Linuxa) - jak to zrobić od strony developera gry?
Zazwyczaj prosisz użytkownika o instalację Javy z repozytoriów - czyli opłaca się stworzyć .deby (i może .rpmy). Java nie zawsze bywa, ale przydatne jest, by Twoja gra działała z OpenJDK, wtedy każdy będzie mógł łatwo tę wersję zainstalować i używać.
Pozdrawiam
Poradnik: https://wiki.debian.org/Packaging
Pozdrawiam
Poradnik: https://wiki.debian.org/Packaging
Dobrze jest, psiakrew, a kto powie, że nie, to go w mordę!
~moderatorzy
~moderatorzy
- FrozenShade
- Piegowaty Guziec
- Posty: 10
- Rejestracja: 30 cze 2013, 00:04
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Gra na Ubuntu (lub ogólnie na Linuxa) - jak to zrobić od strony developera gry?
Dzięki.
A jeśli gra wymaga jednej konkretnej wersji Javy? W wersji windowsowej w instalatorze zbundluję tą konkretną wersję na której pisałem i testowałem - nie najnowszą, z pewnych przyczyn. Czy jest w takim razie możliwe, żeby użytkownik posiadał jakąś swoją, wcześniej zainstalowaną wersję i tą, która wymagana jest przez grę?
Lub jeszcze inaczej, czy taką Javę mogę 'zapakować' do pakietu instalacyjnego gry a samą grę odpalać jakimś odpowiednikiem pliku .bat? (to chyba .sh o ile pamiętam). Czy takie coś jest praktykowane? Czy to trochę amatorszczyzna?
A jeśli gra wymaga jednej konkretnej wersji Javy? W wersji windowsowej w instalatorze zbundluję tą konkretną wersję na której pisałem i testowałem - nie najnowszą, z pewnych przyczyn. Czy jest w takim razie możliwe, żeby użytkownik posiadał jakąś swoją, wcześniej zainstalowaną wersję i tą, która wymagana jest przez grę?
Lub jeszcze inaczej, czy taką Javę mogę 'zapakować' do pakietu instalacyjnego gry a samą grę odpalać jakimś odpowiednikiem pliku .bat? (to chyba .sh o ile pamiętam). Czy takie coś jest praktykowane? Czy to trochę amatorszczyzna?
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8656
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Re: Gra na Ubuntu (lub ogólnie na Linuxa) - jak to zrobić od strony developera gry?
Móc - wszystko można. Pytanie tylko po co?
Jeśli twoja gra nie działa na najnowszej wersji Javy i nie jest to wina błędu w Javie, to należy naprawić grę.
Trzymanie na dysku starej wersji Javy to problem z zakresu bezpieczeństwa - nie na darmo tak częstą wychodzą łatki dla Javy...
Generalnie jeśli chcesz aby gra dostarczała wszystkie zależności w takich wersjach jak chcesz, to brzmi to jak paczka typu snap albo flatpak.
Jeśli jednak chciałbyś zrobić to w bardziej tradycyjny sposób, to faktycznie pakiety DEB (oraz pewnie RPM).
Ewentualnie istnieją też instalatory w postaci plików "run" lub "sh" - czyli takie skrypty, co zawierają graficzny instalator podobny z Windowsów, ale wtedy dochodzą potencjalne problemy z kompatybilnością, aktualizacjami itp.
Jest jeszcze opcja skorzystania z narzędzi, które wytworzyła firma Valve podczas przenoszenia platformy Steam na Linuksa.
Jeśli twoja gra nie działa na najnowszej wersji Javy i nie jest to wina błędu w Javie, to należy naprawić grę.
Trzymanie na dysku starej wersji Javy to problem z zakresu bezpieczeństwa - nie na darmo tak częstą wychodzą łatki dla Javy...
Generalnie jeśli chcesz aby gra dostarczała wszystkie zależności w takich wersjach jak chcesz, to brzmi to jak paczka typu snap albo flatpak.
Jeśli jednak chciałbyś zrobić to w bardziej tradycyjny sposób, to faktycznie pakiety DEB (oraz pewnie RPM).
Ewentualnie istnieją też instalatory w postaci plików "run" lub "sh" - czyli takie skrypty, co zawierają graficzny instalator podobny z Windowsów, ale wtedy dochodzą potencjalne problemy z kompatybilnością, aktualizacjami itp.
Jest jeszcze opcja skorzystania z narzędzi, które wytworzyła firma Valve podczas przenoszenia platformy Steam na Linuksa.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości