https://www.asus.com/support/FAQ/1050466
https://www.downtowndougbrown.com/2023/ ... s-morning/
W skrócie po naszemu: na routerach ASUSa działa sobie proces asd, który to skanuje system routera w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. Proces ten co jakiś czas pobiera z internetu sygnatury poszukiwanych aplikacji (podobnie do skanerów antywirusowych). ASUS przypadkowo zaserwował uszkodzony plik z sygnaturami co spowodowało, że proces asd na niektórych urządzeniach zaczął wrzucać do swojego loga olbrzymie ilości informacji "Invalid string" - zjadając przy tym CPU i RAM. Po paru minutach router przestaje odpowiadać, bo kończy się RAM. Proces asd zdecydowanie nie był przygotowany na takie coś i ewidentnie jest tam jakiś błąd (prawdopodobnie wyciek pamięci), bo choćby plik z sygnaturami był nie wiadomo jak uszkodzony, to nie powinno to wpływać na responsywność systemu. Ale stało się, trzeba to jakoś naprawić.
Rozwiązanie tego problemu - można postąpić zgodnie z instrukcją z strony ASUSa - czyli reboot, a jeśli nie zadziała, to zrobić kopię ustawień, zresetować router do ustawień fabrycznych i przywrócić ustawienia z kopii, a jeśli i tak się nie da, to zresetować urządzenie bez robienia kopii poprzez przytrzymanie przez 5-10 sekund wciśniętego przycisku reset.
Jeśli natomiast jest dostęp do routera przez ssh (można go włączyć w ustawieniach) - to będąc już zalogowanym do routera można naprawić sytuację tak:
Kod: Zaznacz cały
rm /jffs/asd/blockfile* /jffs/asd/chknvram*
ps | grep asd #sprawdzić PID procesu asd - pierwsza liczba
kill -9 PIDasd # podstawić za PIDasd numer z poprzedniego polecenia