123wilk pisze:Trochę to poknociłeś, jest tak że HTML jest tworzone na razie, i niektóre jego funkcje są już wprowadzane do użytku, i tyle niema tu monopolu, każdy producent przeglądarki walczy o to aby jego pomysł trafił do html5, a wybierane są te najlepsze pomysły tak więc niema tu nacisków, jest tylko zdrowa konkurencja która wyjdzie nam na dobre. Co do html5 jestem zdania że wdrażanie jego teraz to dobry pomysł im wcześniej tym lepiej, poza tym ma on ogromne możliwości, jak już kolega pisał powyżej to standard który za chyba 2 lata będzie standardem, będzie gotów. A co do edytora gedit wystarcza, albo kate tyle ci wystarczy na początek.
HTML5 jest tworzone i nie wiadomo kiedy będzie gotowe - według prognoz bliżej za 10 lat niż za kilka lat.
Każdy producent walczy o to, żeby wybrane było jego rozwiązanie, a nie o to, żeby było wybrane lepsze i wiele spraw najprawdopodobniej wejdzie gorszych, ale lepiej promowanych.
Najgłośniej jest na temat np. kodeków video/audio i czy ma być VP8 czy H.264, ACC czy Vorbis (i tu nie ważna jest jakość - ważne jest to jak promuje się i prawdopodobnie wygra tu bitwę WebM (VP8+Vorbis), dzięki współpracy Google, Mozilla i Opera nad promowaniem go - Apple i Microsoft promują MP4 (H.264+ACC) - tu wydaje się, że już WebM wygrał, nawet jeśli zaraz miałyby być pozwy, bo właściciele patentów na H.264 planują pozywać za łamanie patentów przez VP8). Ale to, że o tym najgłośniej nie oznacza, że to jedyna różnica - różnice są praktycznie wszędzie i kod w HTML5 pisany pod jedną przeglądarkę nie będzie działał prawidłowo pod inną. Do tego HTML5 niewiele daje (a w tym co daje jest przedmiotem sporu, i nie wszędzie będzie działało).
Najbardziej mnie za to bawi mówienie o WebGL (3d w przeglądarce) jako o elemencie HTML5 - WebGL nie ma nic wspólnego z Html5 (poza tym, że wykorzystuje Canvas z HTML5) i praktycznie nie będzie można z niego korzystać na poważnie - przeglądarki Microsoftu mają znaczący udział na rynku, a Microsoft już zapowiedział, że nie będzie wspierał WebGL (bo on może tylko osłabić znaczenie i pozycję DirectX, który jest priorytetem dla Microsoftu).
Ogólnie rzecz biorąc jeśli ktoś chce zrobić stronę, aby działała to powinien użyć HTML4 i JavaScript, a jeśli chce się coś więcej (np. animacje wektorowe) to wykorzystać SVG+JavaScript (to nie jest nowość w HTML5, ale IE9 wreszcie to wspiera ;p) - jeśli chce ktoś filmy/3d/gry to pozostaje flash/silverlight/java - HTML5 nie nadaje się dziś do wykorzystania, aż nie będzie wszystko ustandaryzowane (a może tu potrwać jeszcze długo).