niewidoma pisze:No i tu mam główne pytanie: czy program jest do samych modułów?
Nie, to co widzisz to tylko jeden z dwóch plików twojego projektu. Aby pokazać plik w którm masz słowo kluczowe `program` wybierz menu View -> Units... na oknie dialogowym zaznacz plik Project1.lpr i kliknij OK.
Plik ten został schowany celowo bo w programowaniu aplikacji okienkowej z użyciem technologii LCL praktycznie nigdy nie zachodzi konieczność edytowania tego pliku.
niewidoma pisze:Proszę o wskazówki jak mam poprawnie robić grafikę w tym programie, bo niestety go niepojmuję:(
Jeśli chcesz tworzyć program nieokienkowy (uruchamiany w terminalu, wierszu poleceń, DOSie)
1. Uruchom Lazarusa
2. Zamknij nowy domyślny projekt aplikacji okienkowej, który otworzył się razem z jego startem: Menu File -> Close all Editor Files
3. Utwórz nowy projekt aplikacji terminalowej: menu File -> New ... zaznacz `Program` w sekcji "Project", kliknij OK.
4. Napisz / wklej swój kod źródłowy, np.:
Kod: Zaznacz cały
program project1;
begin
WriteLn('dsfdsjdshfjds');
end.
5. Zapisz projekt w nowym pustym katalogu (aby pliki różnych projektów nie zmieszały się ze sobą): Menu File -> Save All
6. Zbuduj swój program: menu Run -> Build
7. Uruchom gnome-terminal przejdź do katalogu z twoim projektem i uruchom skompilowany program.
Prawdopodobnie nie uda ci się skompilować programu który używa modułu Graph bo w free pascal compiler po prostu go nie ma (przynajmniej tak mi się wydaje

), moduł graph to już bardzo stara technologia do tworzenia grafiki dla systemów operacyjnych serii DOS i już się jej nie używa nigdzie poza powiedzmy szkołą
Jeśli chcesz wiedzieć jak to się robi w LCL
1. Uruchom Lazarusa (niech zostanie z domyślnym projektem ktory otworzył się razem z nim)
2. Zapisz wszystko w osobnym katalogu
3. Przejdź do okna "Object Inspektor" do zakładki "Events"
4. Odnajdź wiersz zatytuowany "OnPaint" i go zaznacz
5. Kliknij w przycisk z trzema kropkami "...", zobaczysz że do twojego pliku Unit1 została dołączona nowa procedura, to właśnie tam pisze się kod rysujący po powierzchni okna twojego programu, napisz powiedzmy to:
Kod: Zaznacz cały
procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject);
begin
form1.Canvas.Ellipse(0, 0, 100, 100);
end;
form1 - obiekt reprezentujący okno twojego programu
Canvas - właściwość okna udostępniająca funkcje do rysowania na jego powierzchni
Ellipse() - funkcja (Metoda klasy) rysująca elipsę
Ogólnie Lazarus jest bardzo mocna zabugowany i zawiesza mi się co chwilę, dlatego myślę że to zły program do nauki programowania. Być mozę zechcesz zacząć od edytora fp wyglądającego jak ten z turbo pascala
w terminalu wpisz:
