Strona 1 z 1
Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 17 lis 2014, 09:52
autor: Enkidu
Cześć,
Chciałbym poradzić się w sprawie wyboru języka do projektu z grafiki komputerowej. Nie miałem do czynienia z programowaniem grafiki, a muszę stworzyć "wirtualną kamerę". Czy zasymulować przestrzeń 3D - narysować jakiś obiekt, stworzyć jego perspektywę, przybliżanie i oddalanie, a wszystko bez udziału jakiejkolwiek biblioteki typu OpenGL.
W czym to zrobić? W grę wchodzą jak dla mnie języki C, C++, Java, ewentualnie jakiś język wyspecjalizowany, stosunkowo łatwy do opanowania. Doradźcie coś proszę
(Ewentualne środowisko programistyczne musi być darmowe, może być linuksowe, ale też może być windowsowe.)
Re: Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 16 gru 2014, 16:47
autor: adammaj1
co to znaczy wirtualną kamerę ?
Czy mógłbyś to opisać lub podać przykład ?
Re: Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 18 gru 2014, 11:19
autor: Enkidu
Mógłbym opisywać długo, ale tutaj jest bardzo szczegółowy opis:
http://mst.mimuw.edu.pl/lecture.php?lec ... 1&part=Ch5
Re: Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 18 gru 2014, 13:00
autor: TrolleY
Jak rozumiem musisz sam zaimplementować kamerę perspektywiczną, co normalnie jest po prostu zaimplementowane w bibliotekach typu OpenGL. Potrzebujesz więc pewnie do tego tylko podstawowych funkcji rysowania 2D, a resztę musisz zaimplementować sam (wszystkie macierze opisujące kolejne przekształcenia do kolejnych układów współrzędnych itp itd). Nie wiem tylko jak bardzo twój projekt jest ograniczony (tzn czy musisz sam implementować również algorytmy np malarza czyli rozpoznawania co jest na wierzchu, albo nawet może samemu implementować algorytm Bresenhama).
Jeżeli sprawnie radzisz sobie w C/C++ to możesz spokojnie użyć do tego np biblioteki SDL2. Zapewni Ci ona podstawowe funkcje do rysowania na dość niskim poziomie jeśli to lubisz. Ogólnie SDL2 to bardzo fajna biblioteczka (umożliwia również użycie OpenGL chociaż można go nie tykać) ale jeśli nie masz dużej wprawy w C/C++ to możesz stracić dużo czasu na głupoty. Także jest to bardzo fajna biblioteka jeżeli chcesz coś pisać dla siebie (do tych celów gorąco polecam), ale niekoniecznie się nada do pisania projektu na studia pod presją czasu.
Sznurek do bardzo fajnego tutoriala SDL2:
http://lazyfoo.net/tutorials/SDL/index.php
Ogólnie ja pewnie do tego typu projektu użyłbym jakiegoś prostszego języka. Nie wiem jak z bibliotekami tego typu stoi Java ale skoro ją znasz to pewnie w tym kierunku bym coś poszukał. Osobiście poszedłbym pewnie po najniższej linii oporu ze względu na to żeby nie tracić czasu i użyłbym pewnie jednak śmieciowego C# i GDI+ (tzn GDI+ jest śmieciowe a nie C#

)
Re: Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 18 gru 2014, 14:06
autor: Enkidu
Wszystkie przekształcenia macierzy i algorytmy trzeba samodzielnie zaimplementować niestety, dlatego nie można używać OpenGL. A czy z C# da się wypluć plik wykonywalny, który nie będzie potrzebował żadnych dodatkowych bibliotek? (Sorry za naiwne pytanie, ale C# to tylko wiem jak się wymawia i że bazuje na C).
Re: Wybór języka do projektu z grafiki komputerowej
: 26 gru 2014, 14:12
autor: TrolleY
Zapewniam cię, że nie jesteś w stanie napisać programu na grafikę komputerową bez używania specjalnych bibliotek, ale myślę że jeśli interesuje cię C# to każdy windows ma zainstalowaną maszynę .NET razem z Windows Forms i GDI+. Jeśli chodzi o SDL to na windowsie możesz spokojnie ściągnąć dllki i umieścić w tym samym miejscu co exe. Na linuxie ciężko raczej uniknąć instalacji bibliotek (tzn da się ale nie jest to standardowe podejście na linuksie).
C# ma z C wspólną tylko literę C i podobieństwa w składni. C# znacznie bliżej do Javy.