Jak ODINSTALOWAĆ Linux'a ubuntu

Tutaj można zadać pytanie, jeśli Linuksa widzi się pierwszy raz w życiu ;)
PL4y3r98
Sędziwy Jeż
Sędziwy Jeż
Wersja Ubuntu: 20.04

Jak ODINSTALOWAĆ Linux'a ubuntu

Post autor: PL4y3r98 »

Na laptopie posiadam Linux'a Ubuntu zainstalowanego obok Windows'a chciałbym go odinstalować a zamiast niego zainstalować Linux'a Mint (mate/cinamon) ale jak to zrobić? (słyszałem że zwykła defragmentacja dysku nie da rady)
PS. jestem amatorem nie informatykiem :(
Awatar użytkownika
kobrawerde
Gibki Gibbon
Gibki Gibbon
Wersja Ubuntu: 22.04
Środowisko graficzne: Cinnamon
Architektura: x86_64
Kontakt:

Re: Jak ODINSTALOWAĆ Linux'a ubuntu

Post autor: kobrawerde »

Zainstaluj w miejscu Ubuntu (tak w skrócie) i na pewno będzie OK. W miejscu tzn na partycji Ubuntu. Czyli musisz zidentyfikować gdzie jest zainstalowany Ubuntu i podczas instalacji wybrać instalacja niestandardowa / zaawansowana itp . tam możesz podzielić dysk na partycje / wskazać miejsce montowania systemu czyli / ... i ewentualnie home.
Do diagnostyki gdzie masz jaki system użyj programu : gparted
albo konsolowy fdisk:

Kod: Zaznacz cały

sudo fdisk -l
Wunder Wungiel
Serdeczny Borsuk
Serdeczny Borsuk
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: KDE Plasma

Post autor: Wunder Wungiel »

Robisz tak:

1. Flashujesz na pendrive/DVD obraz Linuxa Mint
2. Bootujesz z nagranego pendrive
3. Idziesz z instalacją. Jak dojdziesz do partycjonowania, to wybierz twoją partycję "/" - daj "użyj jako - system plików ext", sformatuj i punkt montowanie "/". Zatwierdź. Zrób to samo z "/home", z tym że daj punkt montowanie "/home".
4. Zatwierdź i dokończ instalację. Uruchom ponownie. Gotowe! :D
Moje OS-y = Arch Linux || Windows 10 Pro
Linux'y, które miałem: MX Linux, AntiX, ZorinOS, wszystkie *ubuntu :), Linux Lite, Linux Mint, KDE Neon, Debian, Fedora, Manjaro, LinuxFX, LMDE, OpenSUSE, Arch
Awatar użytkownika
Tomfoc
Gibki Gibbon
Gibki Gibbon
Środowisko graficzne: GNOME

Post autor: Tomfoc »