Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Grafika, film, dźwięk.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Witam.


Po roku odstawki, postanowiłem powrócić do niewątpliwie świetnej aplikacji, jaką jest Blender. Post umieszczę jeszcze na polskim forum Blendera (aktywacji musi dokonać administrator, więc to potrwa), lecz z racji tego, że większość używa Windows - pewnie najwięcej znawców będzie z zakresu tego systemu. Nie wiem, czy wiele osób używa tu tej aplikacji, kiedyś był temat w Off-Topic o forumowych artystach, ale doczekał się może...3-4 odpowiedzi, więc widocznie nie jest nas wielu. Być może jednak ktoś będzie wiedział.

Kłopot polega na tym, że miałem roczną przerwę w Blenderze. Teraz postanowiłem odświeżyć ten program (jako, że 2D troszkę mnie już nuży), więc zacząłem od podstaw wszelkich podstaw - pionka szachowego. Niestety po zbudowaniu pionka i dodaniu na nim efektu Subsurf, praca z aplikacją zaczyna wymagać anielskiej cierpliwości. Przełączenie się między np. kulką pionka a korpusem, trwa ok. 30 sekund, budowa czegokolwiek jeszcze w pracy przypomina koszmar, tak samo zmiana kąta kamery na klawiaturze numerycznej. Ogólnie program już wtedy zaczyna przypominać zwykły slideshow. Sam proces blender-bin wskakuje na 370MB zajętej pamięci, rdzenie w normie, ponieważ ~25% wykorzystania. Ogólnie program nie nadaje się do dalszej budowy czegokolwiek, więc z podziwem patrzę na prace ludzi, którzy "rysują" wielkie budowle, tereny i tym podobne. Maszyna się do tego nadaje, więc kłopot jest z wydajnością aplikacji. W swoim czasie specjalnie dla tej aplikacji przeszedłem na system 64bitowy licząc, że to poprawi wydajność, ale nadal jest po staremu. Wersja Blendera to 2.48. Ktoś spotkał się może z tak drastycznym spadkiem wydajności ?
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
Carnophage
Serdeczny Borsuk
Serdeczny Borsuk
Posty: 169
Rejestracja: 03 maja 2008, 22:08
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura: x86_64
Lokalizacja: 127.0.0.1
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Carnophage »

Po pierwsze mozna przeciez ukryc czesc wierzcholkow/krawedzi (jak musisz sam poszukac, bo zbyt dawno nie bawilem sie blenderem)
Po drugie jaka karta graficzna i jakie sterowniki (compiz wylaczony?), zakladajac oczywiscie, ze scian ten Twoj pionek ma sensowna ilosc - zbyt niechlujna i zdecydowanie za bardzo zageszczona siatka zabije kazdy projekt.
Generalnie blendera juz od kilku wersji nie uzywam, ale jak go jeszcze uzywalem nie mialem podobnych objawow, nawet przy duzej ilosci wierzcholkow/scian i zabawie czasteczkami.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Cóż - karta ATi X1250 (współdzielona z RAM, więc wystarczy). Sterowniki ATi Catalyst 9.1 (9.3 różnie działają). Compiza nie używam - zbędny bajer, zapychający kartę graficzną. Pionek nie jest zaawansowany - zwykły, prosty pionek do postawienia w 10 minut. Wystarczy jednak, że nałożę efekt Subsurf z defaultowymi ustawieniami, by pionek się wygładził, a zaczyna się katorga. Podejrzewam, że przy większej ilości obiektów byłoby podobnie (bez Suba). Dlatego przeraża mnie budowanie czegoś więcej :sad:

EDIT:

Owszem - schody zaczynają się po wygładzeniu Subsurfem, ale bez przesady, by jeden pionek z tym wygładzeniem, kładł już wszystko na łopatki...
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
fatino
Piegowaty Guziec
Piegowaty Guziec
Posty: 29
Rejestracja: 30 lip 2008, 10:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: KDE Plasma

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: fatino »

Dziwne. Wiem że u mnie dzieje się klatkowanie przy tym:
http://fatin.otos.pl/BLENDER/Rendery/Sz ... stkoHQ.png
Jak widać jest tego dużo więcej. Karta 7300GT. Może to wina karty? Nie jest ona za dobra i chyba nic większego na tym nie zrobisz.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Nie jest dobra ? Po rozszerzeniu może mieć 320MB, więc chyba nie jest aż tak źle :-) Widzisz - ja kiedyś też budowałem szachownicę, ale jakoś to tam poszło. Natomiast wyobraź sobie teraz, że zbuduję tylko jeden taki pionek, wygładzę i już zaczyna się horror - tylko jeden pionek, a gdzie reszta...
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
ka_o_3991
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 864
Rejestracja: 01 wrz 2007, 13:34
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura: x86_64

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: ka_o_3991 »

Z tego co wiem, blender nie lubi kart ATi. Bardzo nie lubi :/ I to w karcie graficznej leży wina. Ale zawsze możesz troszkę sobie pomóc wyłączając SubSurf w oknie edycji, żeby był widoczny tylko przy renderowaniu. Przycisk w panelu Modifiers, drugi od lewej obok nazwy modyfikatora ;)
Ale to tylko obejście problemu :(
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

To wiele by wyjaśniało. Przy najbliższym projekcie postaram się zobaczyć, jak działa ta "metoda obejściowa" :-) Jak tylko zostanie zaktywowane moje konto na polskiej stronie Blendera, napiszę jeszcze tam - zobaczymy, co powiedzą, choć wydaje mi się, że odkryliśmy źródło problemu.


p.s : niestety ta karta ATi to karta zintegrowana, dodatkowo bez możliwości wyłączenia jej, więc muszę żyć z nią, czy Linux i oprogramowanie ją lubią, czy nie :-P
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
ka_o_3991
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 864
Rejestracja: 01 wrz 2007, 13:34
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura: x86_64

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: ka_o_3991 »

A, zapomniałem jeszcze napisać - na blender3d.pl już raczej nie licz, admin już jakiś czas nie opiekuje się stroną. Przenieś się raczej na blender.pl ;)
Awatar użytkownika
kubuniek
Wygnańcy
Posty: 43
Rejestracja: 17 sty 2006, 15:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 9.04
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: kubuniek »

Co do problemów Blendera na kartach ATI, to na pewno jest to jakiś problem. Jednak ja zacząłem pracę z Blenderem od modelowania twarzy za pomocą podręcznika. Później był pionek. W porównaniu do WinXP to pod Linuksem Blender chodzi wolniej, ale u mnie daje sobie rady. Mam kartę ATI Mobility Radeon x700 więc zdecydowanie gorsza od Twojej.
Nie powinieneś mieć tych kłopotów.
Może zmień sterowniki na starsze. Ja niestety jestem zmuszony do otwartych sterowników. Może to one właśnie sobie lepiej radzą w tym wypadku.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Sterowniki to zamknięte Catalysty, które sprawują się w przypadku x1250 jak pod Windows - bardzo dobrze. Sterowniki otwarte pod 8.04 to nie najlepszy pomysł, biorąc pod uwagę dość stabilne (czytaj zamrożone) repo. Otwarte radeonhd jakoś mi na Debianie śmigały, ale wydajność była... hmm... kiepska ogólnie. Nowych dystrybucji mieć nie mogę z przyczyn technicznych (tj. Ubuntu i inne nowe dystrybucje strajkują na moim sprzęcie), także jestem przywiązany do 8.04.

Kiedy modelujesz - wszystko normalnie działa ? Nic nie klatkuje ? Gdybym ja wymodelował twarz i włączył SubSurf... koszmar - pewnie minutowe lagi między czynnościami.
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
kubuniek
Wygnańcy
Posty: 43
Rejestracja: 17 sty 2006, 15:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 9.04
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: kubuniek »

Nie zwróciłem uwagi na Twoją wersję systemu.
Co do renderowania i modelowania twarzy oraz obracania jej w trybie edycji czy w trybie obiektowym to nie jest źle. Renderuje trochę powoli ale nie ma koszmaru.
Catalysta nie zainstaluję z wiadomych przyczyn, ale nie martwi mnie to zbytnio.
A jakie masz kłopoty ze sprzętem na nowszej wersji? Może da się to rozwiązać i będzie lepiej.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Niestety nie da - od braku wykrywania przez instalator napędu CD (w przypadku Alternate), do BusyBoxa nie do ominięcia z racji pewnego chipsetu w maszynie, jeśli chcę odpalić w LiveCd :-)

No właśnie - u mnie tragicznie - pisałem już o przełączaniu się między np. kulką od pionka a resztą. Może gdzieś są jakieś opcje odpowiedzialne za wydajność. Może coś pomijam ?
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
kubuniek
Wygnańcy
Posty: 43
Rejestracja: 17 sty 2006, 15:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 9.04
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: kubuniek »

Ja nie grzebię nigdzie w ustawieniach Blendera, aby poprawić mu szybkość działania.
Co do renderowania to:
Zrobiłem 2 pionki. Jeden stoi, drugi leży obok niego. Oczywiście jeden czarny, a drugi biały. SubSurf i jakies lekkie odbicia. Do tego umieszczone są na szachownicy a wszystko na niebieskim tle.
Render robi się dość długo w porównaniu do słusznego systemu, ale zwykle czekam na to cierpliwie. Mysz w sumie działa podczas renderowania, ale żeby był demonem szybkości to raczej nim nie jest.
Zbytnich lagów nie odczuwam i da się normalnie pracować. Nie instalowałem Blendera na starszych wersjach żadnej z dystrybucji, bo niedawno złapałem bakcyla, więc nie wiem jakby działało na zamknietych sterownikach. Widziałbym tu raczej problem w kompatybilności sterowników linuksowych ze sprzętem i raczej nie jest to póki co do przeskoczenia.
Sam widze jak u kolesia systemy linuksowe śmigają na NVidii. Aż zazdroszczę mu tej grafy.

EDIT
A zaproponuję może dziwne rozwiązanie. Dość nietypowe.
Zainstaluj Blendera pod Wine ;-). Nie wiem jak będzie z wydajnością, ale próbować nie zaszkodzi
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

Czyli to chyba na tyle z blenderowania - trzeba pominąć wyświetlanie surfa w oknach edycji, a wyświetlać przy renderowaniu, choć to będzie żmudne przy większych projektach... Ale na nie przyjdzie czas dopiero :-)
Cóż - zobaczymy co jeszcze na forum Blendera powiedzą, choć raczej już nic nowego. W każdym razie dzięki za pomoc wszystkim.


p.s : grafika to spore hobby od długiego czasu, które w ostatnich miesiącach przerodziło się w coś konkretniejszego. Specjalnie dla niej myślę nad zakupem jakiegoś Maczka - może to okaże się panaceum na wszystkie Blenderowe dolegliwości :-)
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
kubuniek
Wygnańcy
Posty: 43
Rejestracja: 17 sty 2006, 15:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 9.04
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: kubuniek »

Na forum Blendera to raczej Łindołsiarze :-)
Życzę owocnych prac Tobie i sobie, bo ostatnio porzuciłem projektowanie z raji problemów osobistych, ale powrócę i pokażę na co mnie stać ;p
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Jusko
Przebojowy Jelonek
Przebojowy Jelonek
Posty: 1380
Rejestracja: 21 gru 2007, 18:51
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: Jusko »

kubuniek - powiem naprawdę lekko zdziwiony, ale pod Blenderem na Wine (wersja 2.45 instalowana z repo PlayOnLinux) jest lepsza wydajność :pt36: Nie twierdzę, że jest idealnie, ale po SubSurfie na paru stopniach intensywności, dodaniu jeszcze paru kul itd... jest znacznie lepiej niż na wersji natywnej :???: Obrót kamery przy tym wszystkim to już nie kwestia paru(nastu) sekund, lecz np. jednej itd.

EDIT:

Ach - i wersja Wine to 1.0, która zainstalowała się razem z POL. Nie widzę potrzeby aktualizacji Wine w systemie, ponieważ robię to sobie pod POL'em. A i sama aplikacja zachowuje się i wygląda jak natywna. W skali ocen z AppDB, Blender sprawuje się na Platinum (choć to pobieżne testy, może przy czymś skomplikowanym się wysypie).
Registered Linux User - Number 482487

http://juskoit.cba.pl
Awatar użytkownika
kubuniek
Wygnańcy
Posty: 43
Rejestracja: 17 sty 2006, 15:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 9.04
Środowisko graficzne: GNOME
Kontakt:

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: kubuniek »

Ja mimo wszystko polecam Ci zainstalować najnowsze Wine. Działa jakby szybciej, więc może jeszcze się poprawi. Z POL również korzystam i praktycznie korzysta on z Wine, więc im lepsza wersja Wine, tym lepszy POL.
A rozwiązanie podałem tak na prędce i tak troche sceptycznie sam do niego podchodziłem. Jeśli pomogło to baaaardzo się cieszę.
Awatar użytkownika
fatino
Piegowaty Guziec
Piegowaty Guziec
Posty: 29
Rejestracja: 30 lip 2008, 10:29
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: inny OS
Środowisko graficzne: KDE Plasma

Odp: Blender - praca z programem przypomina pokaz klatek.

Post autor: fatino »

Tak wersja 1.1.25 (już jest 1.1.26) chyba ma poprawianą obsługę pamięci czy coś. Mi bardzo skoczyła wydajność w trackmani, więc radzę zaktualizować.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Muzyka, filmy, zdjęcia, grafika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości