Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
: 23 wrz 2010, 00:39
Od kilku tygodni testuję działanie gry World of Warcraft pod systemem Ubuntu 10.04 32bit.
Im dłużej testuję, tym dziwniejsze wnioski wyciągam.
Może zacznę po kolei na czym w/w grę testowałem i z jakimi wynikami...
Konfiguracja 1:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon LE 1600
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 2:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 3:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 4:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 5:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit) - na tej MoBo karta działa w trybie PCIE x16 Gen2
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Do testów używałem zawsze najnowszej wersji Wine (obecnie 1.3.3), sterowników NVidii (260.x), oraz oczywiście najnowszego dostępnego klienta World of Warcraft (3.3.x)
Konfiguracja Wine: wpis w rejestrze OpenGL/Disabled Extensions/GL_ARB_vertex_buffer_object
Konfiguracja Nvidia: zawsze Best Performance
Konfiguracja WOW: testy przeprowadzane zarówno w trybie OpenGL jak i DirectX, obrałem sobie 3 podstawowe konfiguracje:
- ultra bez cieni
- ultra bez cieni i z dystansem na połowę skali
- ustawienia minimalne.
Gra była uruchamiana w trybie pełnoekranowym bez tripplebufferingu, w rozdzielczości 1380x768
Wyniki:
Dalaran, godz 22, skwer koło jednego z banków (godziny szczytu):
- Na wszystkich konfiguracjach, trybach gra nie przekroczyła 20FPS.
- W tym wypadku wydajność gry wyraźnie uzależniona jest od ilości postaci na ekranie.
- W trybie OpenGL osiągi lepsze o 1-3FPS (w zasadzie w granicy błędu)
- Zmniejszenie dystansu do połowy przynosi niewielki zysk 3-4FPS
- Zmniejszenie ustawień do minimum przynosi zysk - ok 5-6FPS(w stosunku do maximum)
Poza miastem:
- Skoki FPS w zależności od widocznego obszaru od 15 do 40 FPS (te wachania szczególnie spore są w trybie OpenGL)
- Ogólnie grać dopiero można przyjemnie przy zredukowanych ustawieniach dystansu do 50% (niezależnie od konfiguracji).
Stare tereny:
- Na wszystkich starych obszarach gra chodzi z prędkością co najmniej 30FPS (max 70FPS).
- Znacznie bardziej widać wpływ sprzętu na szybkość gry.
Wnioski:
1. Wspólne mianowniki wszystkich konfiguracji to pamięć i dysk. Jak się uda to inną pamięć przetestuję jutro. Próbowałem kręcić obecną pamięć ale wpływu na osiągi nie zauważyłem.
2. Słabość platformy AMD. Może na Intelu wszystko chodziłoby znacznie lepiej ?
3. Wow na Linuxie po prostu tak ma. I nic się z tym nie da zrobić.
Pytania:
Na jakich konfiguracjach gracie? Jakie uzyskujecie wyniki ? Może wiecie co u mnie jest nie tak ?
Im dłużej testuję, tym dziwniejsze wnioski wyciągam.
Może zacznę po kolei na czym w/w grę testowałem i z jakimi wynikami...
Konfiguracja 1:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon LE 1600
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 2:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 3:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 4:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 5:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit) - na tej MoBo karta działa w trybie PCIE x16 Gen2
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Do testów używałem zawsze najnowszej wersji Wine (obecnie 1.3.3), sterowników NVidii (260.x), oraz oczywiście najnowszego dostępnego klienta World of Warcraft (3.3.x)
Konfiguracja Wine: wpis w rejestrze OpenGL/Disabled Extensions/GL_ARB_vertex_buffer_object
Konfiguracja Nvidia: zawsze Best Performance
Konfiguracja WOW: testy przeprowadzane zarówno w trybie OpenGL jak i DirectX, obrałem sobie 3 podstawowe konfiguracje:
- ultra bez cieni
- ultra bez cieni i z dystansem na połowę skali
- ustawienia minimalne.
Gra była uruchamiana w trybie pełnoekranowym bez tripplebufferingu, w rozdzielczości 1380x768
Wyniki:
Dalaran, godz 22, skwer koło jednego z banków (godziny szczytu):
- Na wszystkich konfiguracjach, trybach gra nie przekroczyła 20FPS.
- W tym wypadku wydajność gry wyraźnie uzależniona jest od ilości postaci na ekranie.
- W trybie OpenGL osiągi lepsze o 1-3FPS (w zasadzie w granicy błędu)
- Zmniejszenie dystansu do połowy przynosi niewielki zysk 3-4FPS
- Zmniejszenie ustawień do minimum przynosi zysk - ok 5-6FPS(w stosunku do maximum)
Poza miastem:
- Skoki FPS w zależności od widocznego obszaru od 15 do 40 FPS (te wachania szczególnie spore są w trybie OpenGL)
- Ogólnie grać dopiero można przyjemnie przy zredukowanych ustawieniach dystansu do 50% (niezależnie od konfiguracji).
Stare tereny:
- Na wszystkich starych obszarach gra chodzi z prędkością co najmniej 30FPS (max 70FPS).
- Znacznie bardziej widać wpływ sprzętu na szybkość gry.
Wnioski:
1. Wspólne mianowniki wszystkich konfiguracji to pamięć i dysk. Jak się uda to inną pamięć przetestuję jutro. Próbowałem kręcić obecną pamięć ale wpływu na osiągi nie zauważyłem.
2. Słabość platformy AMD. Może na Intelu wszystko chodziłoby znacznie lepiej ?
3. Wow na Linuxie po prostu tak ma. I nic się z tym nie da zrobić.
Pytania:
Na jakich konfiguracjach gracie? Jakie uzyskujecie wyniki ? Może wiecie co u mnie jest nie tak ?