Jak prawidłowo zrobić grafikę w Lazarusie?

Bash, C, C++, Java, PHP, Ruby, GTK, Qt i wiele innych - wszystko tutaj.
niewidoma
Piegowaty Guziec
Piegowaty Guziec
Posty: 1
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:11
Wersja Ubuntu: 11.04
Środowisko graficzne: GNOME

Jak prawidłowo zrobić grafikę w Lazarusie?

Post autor: niewidoma »

Dotychczas pracowałam na Windowsie na Free Pascalu. No i jak wiadomo zaczynało się od "program test; uses graph;" i tak dalej. Ale od krótkiego czasu mam Ubuntu i do takich rzeczy ściągnęłam Lazarusa. No i tu mam główne pytanie: czy program jest do samych modułów? Bo chce pisać zaczynając od "program grafika" tyle że wywala mi błąd i każe zaczynać od 'unit'. Już kompletnie nie wiem co mam robić i jak mam to robić.
Proszę o wskazówki jak mam poprawnie robić grafikę w tym programie, bo niestety go niepojmuję:(
Awatar użytkownika
warlock24
Serdeczny Borsuk
Serdeczny Borsuk
Posty: 102
Rejestracja: 20 cze 2008, 22:35
Płeć: Mężczyzna
Wersja Ubuntu: 12.10
Środowisko graficzne: GNOME
Architektura: x86_64

Re: Jak prawidłowo zrobić grafikę w Lazarusie?

Post autor: warlock24 »

niewidoma pisze:No i tu mam główne pytanie: czy program jest do samych modułów?
Nie, to co widzisz to tylko jeden z dwóch plików twojego projektu. Aby pokazać plik w którm masz słowo kluczowe `program` wybierz menu View -> Units... na oknie dialogowym zaznacz plik Project1.lpr i kliknij OK.

Plik ten został schowany celowo bo w programowaniu aplikacji okienkowej z użyciem technologii LCL praktycznie nigdy nie zachodzi konieczność edytowania tego pliku.
niewidoma pisze:Proszę o wskazówki jak mam poprawnie robić grafikę w tym programie, bo niestety go niepojmuję:(
Jeśli chcesz tworzyć program nieokienkowy (uruchamiany w terminalu, wierszu poleceń, DOSie)
1. Uruchom Lazarusa
2. Zamknij nowy domyślny projekt aplikacji okienkowej, który otworzył się razem z jego startem: Menu File -> Close all Editor Files
3. Utwórz nowy projekt aplikacji terminalowej: menu File -> New ... zaznacz `Program` w sekcji "Project", kliknij OK.
4. Napisz / wklej swój kod źródłowy, np.:

Kod: Zaznacz cały

program project1;
begin
  WriteLn('dsfdsjdshfjds');
end.
5. Zapisz projekt w nowym pustym katalogu (aby pliki różnych projektów nie zmieszały się ze sobą): Menu File -> Save All
6. Zbuduj swój program: menu Run -> Build
7. Uruchom gnome-terminal przejdź do katalogu z twoim projektem i uruchom skompilowany program.

Prawdopodobnie nie uda ci się skompilować programu który używa modułu Graph bo w free pascal compiler po prostu go nie ma (przynajmniej tak mi się wydaje :P), moduł graph to już bardzo stara technologia do tworzenia grafiki dla systemów operacyjnych serii DOS i już się jej nie używa nigdzie poza powiedzmy szkołą ;-)

Jeśli chcesz wiedzieć jak to się robi w LCL
1. Uruchom Lazarusa (niech zostanie z domyślnym projektem ktory otworzył się razem z nim)
2. Zapisz wszystko w osobnym katalogu
3. Przejdź do okna "Object Inspektor" do zakładki "Events"
4. Odnajdź wiersz zatytuowany "OnPaint" i go zaznacz
5. Kliknij w przycisk z trzema kropkami "...", zobaczysz że do twojego pliku Unit1 została dołączona nowa procedura, to właśnie tam pisze się kod rysujący po powierzchni okna twojego programu, napisz powiedzmy to:

Kod: Zaznacz cały

procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject);
begin
  form1.Canvas.Ellipse(0, 0, 100, 100);
end;                                        
form1 - obiekt reprezentujący okno twojego programu
Canvas - właściwość okna udostępniająca funkcje do rysowania na jego powierzchni
Ellipse() - funkcja (Metoda klasy) rysująca elipsę

Ogólnie Lazarus jest bardzo mocna zabugowany i zawiesza mi się co chwilę, dlatego myślę że to zły program do nauki programowania. Być mozę zechcesz zacząć od edytora fp wyglądającego jak ten z turbo pascala

w terminalu wpisz: :boat:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Programowanie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości