Dotychczas pracowałam na Windowsie na Free Pascalu. No i jak wiadomo zaczynało się od "program test; uses graph;" i tak dalej. Ale od krótkiego czasu mam Ubuntu i do takich rzeczy ściągnęłam Lazarusa. No i tu mam główne pytanie: czy program jest do samych modułów? Bo chce pisać zaczynając od "program grafika" tyle że wywala mi błąd i każe zaczynać od 'unit'. Już kompletnie nie wiem co mam robić i jak mam to robić.
Proszę o wskazówki jak mam poprawnie robić grafikę w tym programie, bo niestety go niepojmuję:(
Jak prawidłowo zrobić grafikę w Lazarusie?
- warlock24
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 102
- Rejestracja: 20 cze 2008, 22:35
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.10
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Re: Jak prawidłowo zrobić grafikę w Lazarusie?
Nie, to co widzisz to tylko jeden z dwóch plików twojego projektu. Aby pokazać plik w którm masz słowo kluczowe `program` wybierz menu View -> Units... na oknie dialogowym zaznacz plik Project1.lpr i kliknij OK.niewidoma pisze:No i tu mam główne pytanie: czy program jest do samych modułów?
Plik ten został schowany celowo bo w programowaniu aplikacji okienkowej z użyciem technologii LCL praktycznie nigdy nie zachodzi konieczność edytowania tego pliku.
Jeśli chcesz tworzyć program nieokienkowy (uruchamiany w terminalu, wierszu poleceń, DOSie)niewidoma pisze:Proszę o wskazówki jak mam poprawnie robić grafikę w tym programie, bo niestety go niepojmuję:(
1. Uruchom Lazarusa
2. Zamknij nowy domyślny projekt aplikacji okienkowej, który otworzył się razem z jego startem: Menu File -> Close all Editor Files
3. Utwórz nowy projekt aplikacji terminalowej: menu File -> New ... zaznacz `Program` w sekcji "Project", kliknij OK.
4. Napisz / wklej swój kod źródłowy, np.:
Kod: Zaznacz cały
program project1;
begin
WriteLn('dsfdsjdshfjds');
end.
6. Zbuduj swój program: menu Run -> Build
7. Uruchom gnome-terminal przejdź do katalogu z twoim projektem i uruchom skompilowany program.
Prawdopodobnie nie uda ci się skompilować programu który używa modułu Graph bo w free pascal compiler po prostu go nie ma (przynajmniej tak mi się wydaje


Jeśli chcesz wiedzieć jak to się robi w LCL
1. Uruchom Lazarusa (niech zostanie z domyślnym projektem ktory otworzył się razem z nim)
2. Zapisz wszystko w osobnym katalogu
3. Przejdź do okna "Object Inspektor" do zakładki "Events"
4. Odnajdź wiersz zatytuowany "OnPaint" i go zaznacz
5. Kliknij w przycisk z trzema kropkami "...", zobaczysz że do twojego pliku Unit1 została dołączona nowa procedura, to właśnie tam pisze się kod rysujący po powierzchni okna twojego programu, napisz powiedzmy to:
Kod: Zaznacz cały
procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject);
begin
form1.Canvas.Ellipse(0, 0, 100, 100);
end;
Canvas - właściwość okna udostępniająca funkcje do rysowania na jego powierzchni
Ellipse() - funkcja (Metoda klasy) rysująca elipsę
Ogólnie Lazarus jest bardzo mocna zabugowany i zawiesza mi się co chwilę, dlatego myślę że to zły program do nauki programowania. Być mozę zechcesz zacząć od edytora fp wyglądającego jak ten z turbo pascala
w terminalu wpisz:
Kod: Zaznacz cały
fp

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości