Strona 1 z 6

Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 11:30
autor: e X t 7 3
Witam

Być moze już mamy Projekt, który ponoć działa - zgodnie z potwierdzeniami także na Asusie 1215N. Jeśli to prawda to zapewne do wakacji powinien Optimus być w pełni obsługiwany.

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 11:55
autor: Dwimenor
To działa w oderwaniu od kernela? Bo zdaje się, że do .40 (czy jak go tam zanumerują) miało trafić trochę kodu do obsługi zmieniania GPU w locie.

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 12:01
autor: e X t 7 3
Dwimenor pisze:To działa w oderwaniu od kernela? Bo zdaje się, że do .40 (czy jak go tam zanumerują) miało trafić trochę kodu do obsługi zmieniania GPU w locie.
Witaj

Z tego co wiem, działa w oderwaniu od kernela ... sądzę jednak, że raczej dotyczy to nowych - od .38, .39 kerneli. Nie ma jak tego sprawdzić teraz. Jeśli jednak to działa, wtedy pełna i automatyczna obsługa Optimus powinna nadejść przed zmianami w kernelach z rodziny .40, .41, czy też 3.0, 3.1 ;)

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 12:12
autor: snejk88
Widzę, że mój Asus K52J jest na liście, czyli ponad półroczne oczekiwania się opłaciły ;-) Ktoś korzystał już z tego? Do instalacji potrzebne nowe jajko (w sensie nowsze niż 2.6.32)?

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 12:20
autor: e X t 7 3
snejk88 pisze:Widzę, że mój Asus K52J jest na liście, czyli ponad półroczne oczekiwania się opłaciły ;-) Ktoś korzystał już z tego? Do instalacji potrzebne nowe jajko (w sensie nowsze niż 2.6.32)?
Nie widzę, aby było to niezbędne ... ale 2.6.32 to już "przedwojna" ;).

PS. Co do samej zasadności instalowania nowszych wersji kernela - przykład via Phoronix. Nadmieniam, że moje kernele, są jeszcze dodatkowo zoptymalizowane. Co do wyników m.in. kernela 2.6.39 ... nie wiem skąd otrzymali niższy wynik, niż pod 2.6.38 - widocznie w Mesie, albo X`ch jeszcze jakieś problemy. Mój kernel v15.0 (opraty o 2.6.39) jest szybszy od v14.8 (opartego o 2.6.38.6). Ponadto, co by nie mówić najszybciej v15.0 pracuje pod ... Ubuntu 10.04. Dzięki dopracowanym X`om (X Server 1.7.6) i sterownikom Nvidii (270.41.x) osiąga naprawdę świetne wyniki. Dopiero ostatnio pod kernelem v15.0 (dzięki zmianom w xorg.conf, profilu compiza i paru innym modyfikacjom) udało mi sie osiągnąć pod 11.04 - 95-98 % wydajności jakie osiągam pod 10.04.

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 14:59
autor: pingwin114
hm...a więc tak, zainstalowałem to cudo, niby all ok, stery nvidii się zainstalowały, x normalnie startowały itd., ale....za nic w świecie nie chce się odpalić usługa bumblebee ;/ co generalnie zablokowało mi uruchamianie np. Nautilusa ( xD ), Compiz też przestał działać, glxinfo brakowało jakiejś biblioteki (choć była obecna w systemie)....

teraz nie mam czasu, ale może z wieczora to ogarnę

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 17:10
autor: yacup
Opisałem cztery sposoby w tym wątku na poradzenie sobie z grafiką hybrydową.
Można by je skomentować w ten sposób:

sposób 1. ASUS SWITCHERRO - działa niestabilnie, zawiesza system szczególnie przy wylogowaniu i zamykaniu. Przetestowany na Asusie 1215n i podobno działa dobrze (nie wiem, nie mam takiego asusa). Skatowałem się przy tym sposobie chyba przez dwa albo trzy dni i odpuściłem.

sposób 2. OPTIMUS OFF - polega na stałym wyłączeniu karty nVidia. Na obecnym etapie rozwoju poszczególnych projektów wydaje się być jedynym rozsądnym. Tak w ogóle nie ma sensu OBECNIE włączać karty graficznej nVidia w układach hybrydowych ponieważ tylko bierze prąd i grzeje laptopa a i tak nie działa.

sposób 3. OPTIMUS PRIME = hardcore - ... jak napisałem w podlinkowanym wątku (w ogóle nie ogarniam a wersja jest pre pre prealfa)

sposób 4. PROJEKT BUMBLEBEE - dobry ale jeszcze trzeba poczekać (rozwija się od początku maja, chyba od 8. maja). Od wersji 1.4.2 bumblebee (ale tylko dla ubuntu 11.04) ma jakoby zaimplementowane automatyczne wyłączenie karty nVidia. jeżeli jest nieużywana. Być może w weekend jak będę miał chwilę czasu wypróbuję bumblebee.

Próbowałem sposoby 1 i 2. Zostałem obecnie przy drugim. Wrażenia z pierwszego opisane powyżej.
Za nadzieją czekam na dalszy rozwój bumblebee

Jeżełi chodzi o numerację jądra to klik, ale faktycznie w wersji .40 (jeżeli taka będzie) ma być obsługa grafiki hybrydowej.

pozdrawiam
yacup

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 25 maja 2011, 17:18
autor: PietroZ
Mam nadzieję, że w końcu coś ruszy u mojego 1015pn.

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 28 maja 2011, 11:50
autor: cierzniak
a ja jakoby nie spojrzeć pozbyłem się całej wydajności związanej z grafiką, zero wyświetlaczy, zero pulpitów:

Kod: Zaznacz cały

cierzniak@1215n:~$ glxinfo
name of display: :0.0
display: :0  screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.4
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer, 
    GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, 
    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, 
    GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_INTEL_swap_event
client glx vendor string: Mesa Project and SGI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer, 
    GLX_MESA_swap_control, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, 
    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, 
    GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap, 
    GLX_INTEL_swap_event
GLX version: 1.4
GLX extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer, 
    GLX_MESA_swap_control, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, 
    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, 
    GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap, 
    GLX_INTEL_swap_event
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) IGD GEM 20100330 DEVELOPMENT x86/MMX/SSE2
OpenGL version string: 1.4 Mesa 7.10.2
OpenGL extensions:
    GL_ARB_copy_buffer, GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_draw_buffers, 
    GL_ARB_draw_elements_base_vertex, GL_ARB_explicit_attrib_location, 
    GL_ARB_fragment_program, GL_ARB_fragment_shader, GL_ARB_half_float_pixel, 
    GL_ARB_map_buffer_range, GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, 
    GL_ARB_pixel_buffer_object, GL_ARB_point_parameters, GL_ARB_point_sprite, 
    GL_ARB_provoking_vertex, GL_ARB_shader_objects, 
    GL_ARB_shading_language_100, GL_ARB_shadow, GL_ARB_sync, 
    GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression, 
    GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add, 
    GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_crossbar, 
    GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_texture_mirrored_repeat, 
    GL_ARB_texture_non_power_of_two, GL_ARB_texture_rectangle, 
    GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_array_object, 
    GL_ARB_vertex_buffer_object, GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_vertex_shader, 
    GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color, 
    GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate, 
    GL_EXT_blend_logic_op, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, 
    GL_EXT_compiled_vertex_array, GL_EXT_copy_texture, 
    GL_EXT_draw_range_elements, GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_framebuffer_blit, 
    GL_EXT_framebuffer_multisample, GL_EXT_framebuffer_object, 
    GL_EXT_gpu_program_parameters, GL_EXT_multi_draw_arrays, 
    GL_EXT_packed_depth_stencil, GL_EXT_packed_pixels, 
    GL_EXT_pixel_buffer_object, GL_EXT_point_parameters, 
    GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_provoking_vertex, GL_EXT_rescale_normal, 
    GL_EXT_secondary_color, GL_EXT_separate_shader_objects, 
    GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs, 
    GL_EXT_stencil_two_side, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture, 
    GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_cube_map, GL_EXT_texture_edge_clamp, 
    GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine, 
    GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_filter_anisotropic, 
    GL_EXT_texture_lod_bias, GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture, 
    GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, GL_OES_EGL_image, 
    GL_OES_read_format, GL_3DFX_texture_compression_FXT1, 
    GL_APPLE_client_storage, GL_APPLE_object_purgeable, 
    GL_APPLE_packed_pixels, GL_APPLE_vertex_array_object, 
    GL_ATI_blend_equation_separate, GL_ATI_separate_stencil, 
    GL_ATI_texture_env_combine3, GL_IBM_multimode_draw_arrays, 
    GL_IBM_rasterpos_clip, GL_IBM_texture_mirrored_repeat, 
    GL_INGR_blend_func_separate, GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_window_pos, 
    GL_MESA_ycbcr_texture, GL_NV_blend_square, GL_NV_light_max_exponent, 
    GL_NV_packed_depth_stencil, GL_NV_texgen_reflection, 
    GL_NV_texture_env_combine4, GL_NV_texture_rectangle, 
    GL_NV_vertex_program1_1, GL_NV_vertex_program, GL_SGIS_generate_mipmap, 
    GL_SGIS_texture_border_clamp, GL_SGIS_texture_edge_clamp, 
    GL_SGIS_texture_lod, GL_SUN_multi_draw_arrays
Niby wszystko działa, tylko pytanie jak uruchamiać gry pod wine?

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 06 cze 2011, 01:08
autor: cierzniak
OK, powróćmy do tematu bumblebee.. jest 1 w nocy więc postanowiłem sprawdzić kolejną aktualizację projektu.. no cóż, nie obyło się bez komplikacji, ale ok; pod Compizem nie dam rady w nic zagrać, bo wszystko pod wine tnie, a zużycie procka nie przekracza 30%; pod Metacity którego nie konfigurowałem w żaden sposób, ba nawet nie mam żadnych motywów itp. gry działają "całkiem całkiem" czyli gorzej niż na Intelu pod Windowsem. A jak kliknę "uruchom grę w terminalu" to mam listę błędów d3d, czyli directx

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 06 cze 2011, 09:38
autor: e X t 7 3
cierzniak pisze:OK, powróćmy do tematu bumblebee.. jest 1 w nocy więc postanowiłem sprawdzić kolejną aktualizację projektu.. no cóż, nie obyło się bez komplikacji, ale ok; pod Compizem nie dam rady w nic zagrać, bo wszystko pod wine tnie, a zużycie procka nie przekracza 30%; pod Metacity którego nie konfigurowałem w żaden sposób, ba nawet nie mam żadnych motywów itp. gry działają "całkiem całkiem" czyli gorzej niż na Intelu pod Windowsem. A jak kliknę "uruchom grę w terminalu" to mam listę błędów d3d, czyli directx
Cóż Panie Kolego projekt jest młody, wiec jeszcze jakiś czas błędy się będą pojawiać. Natomiast co do samego przełączania grafiki ... w kernelu 3.0-rc1 (dawny 2.6.40) są już elementy odpowiedzialne za przełączanie nvidia intel ;). Ten kernel znowu ma sporo nowych elementów do "podkręcania" oraz wiele nowych sterowników. Znowu powinien być widoczny skok wydajności w porównaniu do 2.6.39.x.

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 06 cze 2011, 11:14
autor: snejk88
w kernelu 3.0-rc1 (dawny 2.6.40) są już elementy odpowiedzialne za przełączanie nvidia intel .
No to nie pozostaje nam nic innego jak uzbroić się w cierpliwość. Ja póki co też korzystam ze sposobu drugiego ;-)

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 06 cze 2011, 14:33
autor: cierzniak
No dobra, to uzbrajam się w cierpliwość :)

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 21 cze 2011, 19:34
autor: yacup
e X t 7 3 pisze: ... w kernelu 3.0-rc1 (dawny 2.6.40) są już elementy odpowiedzialne za przełączanie nvidia intel ;)
A możesz, napisać ze dwa zdania co to są za "elementy". Na przykład na jakiej zasadzie będą działać. Coś googluję, googluję i nie mogę tego nigdzie znaleźć. Może linka jakiegoś podrzuć

pozdrawiam
yacup

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 21 cze 2011, 21:14
autor: e X t 7 3
yacup pisze:
e X t 7 3 pisze: ... w kernelu 3.0-rc1 (dawny 2.6.40) są już elementy odpowiedzialne za przełączanie nvidia intel ;)
A możesz, napisać ze dwa zdania co to są za "elementy". Na przykład na jakiej zasadzie będą działać. Coś googluję, googluję i nie mogę tego nigdzie znaleźć. Może linka jakiegoś podrzuć

pozdrawiam
yacup
Witam Kolegę

Opisze, ale dopiero jak się uporam z tym co już tydzień temu miałem zrobić ;) = skrypty, pliki konfiguracyjne, kernel K8. Tymi elementami jest m.in. specjalny sterownik w kernelu (3.0.x), którego zadaniem ma być przełączanie układu graficznego Intel <-> Nvidia ... jak zadziała przekonamy się już pewnie niedługo. <ja zapewne w lipcu wypuszczę pierwszy kernel oparty o Linux-3.0.x ;).

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 22 cze 2011, 01:40
autor: jacekalex
Ze skokami wydajności byłbym ostrożny, co prawda autogroup było strzałem w dziesiątkę, to obecny w 2.6.39 wzrost wydajności, to z tego, co czytałem, zasługa głównie poprawy wydajności ext4, i zmniejszenia defragmentacji danych w pamięci RAM.

Do tego dochodzi optymalizacja róznych sterowników, ale wydajność też znajdzie swój sufit, w różnych miejscach już go osiągnęła, np dodanie autogroup nie dodaje extra rdzenia w procku, tylko inaczej gospodaruje dostępem do procesora..

Podobno doskonałe wyniki odczytu daje btrfs z użyciem kompresji, zobaczymy, jak będzie z czasem dostępu.
Ale to ciągle mocno niestabilny projekt.

U mnie natomiast podnoszenie systemu przez TOI z kompresją LZO przegrało z OpenRC na calej linni.
TOI wczytując RAM z dysku podnosił kompa w 23 sekundy (kompresja LZO), Openrc podnosi z zimnego startu gdm włacznie z automatycznym logowaniem, i odpaleniem Skype, Pidgina, itp w 17 sekund.
Ekran logowania jestem w stanie osiągnąc w ~ 10 - 12 sekund.

Krótko piszac - okazało się, że własnej d*** nie przeskoczę, choćbym nie wiem jak kombinował :rotfl:

Developerzy kernela mają dokładnie ten sam problem :craz:

Pozdrawiam
:craz:

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 23 cze 2011, 15:27
autor: e X t 7 3
Kolego jacekalex ... co do wydajności, jak pisałem tyczy się to konkretnych zastosowań i chipów (tu głownie Intela - zarówno procesory, jak i GPU). jednak skok będzie i to myślę, że odczuwalny ... o ile czegoś nie zepsują ;P. Połączenie wielu nowych opcji/sterowników/przepisanych obszarów kernela i np. Mesy, czy tez X`ów skutkować powinno znaczącą poprawą (na pewno skok 15-30 % w wielu zastosowaniach winien być odczuwalny). Kwestia auto-grupowania ... jest niezła ale też bym tego nie stawiał na piedestale ... moim zdaniem jeszcze należy włożyć w to prace ... ale uważam ze już jest "nieźle" ;). Ponadto Developerzy kerneli "stockowych", często "niewłaściwe" wykorzystają moc drzemiącą w tym elemencie kernela ... tego też się musza nauczyć.

Pozdrawaim

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 28 cze 2011, 14:38
autor: jacekalex
A ja właśnie mam małe porównanie:
na praktycznie takim samym konfigu działa 2.6.39.2 i 3.0.0-rc5.
Jakaś różnica na korzyść 3.0 może i jest, ale ledwo zauważalna, i prawdopodobnie miał na nią wpływ małego drobiazgu:
kernel 3.0.0-rc5 nie zawiera żadnych praktycznie łat, z wyjątkiem fbcondecor.
kernel 2.6.39.2 ma łatę fbcondecor oraz malutki drobiazg - grsecurity/pax, wraz z dość potężną konfiguracją.

Także w 5 - 10% uwierzę, ale co do 30% - to raczej wątpliwa sprawa.

Pozdrawiam
:craz:

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 28 cze 2011, 14:49
autor: e X t 7 3
jacekalex pisze:A ja właśnie mam małe porównanie:
na praktycznie takim samym konfigu działa 2.6.39.2 i 3.0.0-rc5.
Jakaś rżnica na korzyśc 3.0 może i jest, ale ledwo zauważalna, i prawdopodobnie miał na nią wpływ małego drobiazgu:
kerenl 3.0.0-rc5 nie zawiera żadnych przaktycznie łat, z wyjątkiem fbcondecor.
kernel 2/6/39/2 ma łatę fbcondecor oraz malutki drobiazg - grsecurity/pax, wraz z dość potężną konfiguracją.

Także w 5 - 10% uwierzę, ale co do 30% - to raczej wątpliwa sprawa.

Pozdrawiam
:craz:
Witaj ... ale jak pisałem te 30 % i więcej to dopiero w IV kw. tego roku (nowe Ubuntu) połączenie nowego kernel, Mesy i sterowników Intela ;) ... o takich zastosowaniach pisałem. W innych przypadkach będzie stopniowy wzrost "mocy". Zresztą tak naprawdę dopiero 3.1.x (dawny 2.6.41) ma wnieść więcej zmian - w zakresie wydajności, oszczędności i responsywności systemu ... takie krążą "słuchy" ;).

Pozdrawiam

-- 29 cze 2011 20:12 --

Widzę, że bumblebee ma swoje PPA.

Pozdrawiam

Re: Nvidia Optimus/ION2

: 05 lip 2011, 19:24
autor: Manacor
Ok, testował ktoś bumblebee? Jeśli tak, to może opisać jak zrobić, żeby działało wszystko? :)