Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
- oscarr
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 108
- Rejestracja: 18 lip 2010, 12:19
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.10
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Od kilku tygodni testuję działanie gry World of Warcraft pod systemem Ubuntu 10.04 32bit.
Im dłużej testuję, tym dziwniejsze wnioski wyciągam.
Może zacznę po kolei na czym w/w grę testowałem i z jakimi wynikami...
Konfiguracja 1:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon LE 1600
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 2:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 3:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 4:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 5:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit) - na tej MoBo karta działa w trybie PCIE x16 Gen2
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Do testów używałem zawsze najnowszej wersji Wine (obecnie 1.3.3), sterowników NVidii (260.x), oraz oczywiście najnowszego dostępnego klienta World of Warcraft (3.3.x)
Konfiguracja Wine: wpis w rejestrze OpenGL/Disabled Extensions/GL_ARB_vertex_buffer_object
Konfiguracja Nvidia: zawsze Best Performance
Konfiguracja WOW: testy przeprowadzane zarówno w trybie OpenGL jak i DirectX, obrałem sobie 3 podstawowe konfiguracje:
- ultra bez cieni
- ultra bez cieni i z dystansem na połowę skali
- ustawienia minimalne.
Gra była uruchamiana w trybie pełnoekranowym bez tripplebufferingu, w rozdzielczości 1380x768
Wyniki:
Dalaran, godz 22, skwer koło jednego z banków (godziny szczytu):
- Na wszystkich konfiguracjach, trybach gra nie przekroczyła 20FPS.
- W tym wypadku wydajność gry wyraźnie uzależniona jest od ilości postaci na ekranie.
- W trybie OpenGL osiągi lepsze o 1-3FPS (w zasadzie w granicy błędu)
- Zmniejszenie dystansu do połowy przynosi niewielki zysk 3-4FPS
- Zmniejszenie ustawień do minimum przynosi zysk - ok 5-6FPS(w stosunku do maximum)
Poza miastem:
- Skoki FPS w zależności od widocznego obszaru od 15 do 40 FPS (te wachania szczególnie spore są w trybie OpenGL)
- Ogólnie grać dopiero można przyjemnie przy zredukowanych ustawieniach dystansu do 50% (niezależnie od konfiguracji).
Stare tereny:
- Na wszystkich starych obszarach gra chodzi z prędkością co najmniej 30FPS (max 70FPS).
- Znacznie bardziej widać wpływ sprzętu na szybkość gry.
Wnioski:
1. Wspólne mianowniki wszystkich konfiguracji to pamięć i dysk. Jak się uda to inną pamięć przetestuję jutro. Próbowałem kręcić obecną pamięć ale wpływu na osiągi nie zauważyłem.
2. Słabość platformy AMD. Może na Intelu wszystko chodziłoby znacznie lepiej ?
3. Wow na Linuxie po prostu tak ma. I nic się z tym nie da zrobić.
Pytania:
Na jakich konfiguracjach gracie? Jakie uzyskujecie wyniki ? Może wiecie co u mnie jest nie tak ?
Im dłużej testuję, tym dziwniejsze wnioski wyciągam.
Może zacznę po kolei na czym w/w grę testowałem i z jakimi wynikami...
Konfiguracja 1:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon LE 1600
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 2:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 3:
- Tania płyta główna GA-M61SME-S2 (PCIE x16 działa tu w trybie x8 )
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 4:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Galaxy GF 8600GTS (256MB DDR3 / 128bit)
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Konfiguracja 5:
- Tania płyta główna GA-MA770-UD3
- CPU AMD Athlon 64 X2 4800
- 2GB RAM DDR2 Single Channel 667Mhz (Goodram)
- Gigabyte GF 250GTS (512MB DDR3 / 256bit) - na tej MoBo karta działa w trybie PCIE x16 Gen2
- HDD 160GB SATA2 - nie znam dokładnych parametrów (wow jest na partycji ext4 z katalogowaniem)
Do testów używałem zawsze najnowszej wersji Wine (obecnie 1.3.3), sterowników NVidii (260.x), oraz oczywiście najnowszego dostępnego klienta World of Warcraft (3.3.x)
Konfiguracja Wine: wpis w rejestrze OpenGL/Disabled Extensions/GL_ARB_vertex_buffer_object
Konfiguracja Nvidia: zawsze Best Performance
Konfiguracja WOW: testy przeprowadzane zarówno w trybie OpenGL jak i DirectX, obrałem sobie 3 podstawowe konfiguracje:
- ultra bez cieni
- ultra bez cieni i z dystansem na połowę skali
- ustawienia minimalne.
Gra była uruchamiana w trybie pełnoekranowym bez tripplebufferingu, w rozdzielczości 1380x768
Wyniki:
Dalaran, godz 22, skwer koło jednego z banków (godziny szczytu):
- Na wszystkich konfiguracjach, trybach gra nie przekroczyła 20FPS.
- W tym wypadku wydajność gry wyraźnie uzależniona jest od ilości postaci na ekranie.
- W trybie OpenGL osiągi lepsze o 1-3FPS (w zasadzie w granicy błędu)
- Zmniejszenie dystansu do połowy przynosi niewielki zysk 3-4FPS
- Zmniejszenie ustawień do minimum przynosi zysk - ok 5-6FPS(w stosunku do maximum)
Poza miastem:
- Skoki FPS w zależności od widocznego obszaru od 15 do 40 FPS (te wachania szczególnie spore są w trybie OpenGL)
- Ogólnie grać dopiero można przyjemnie przy zredukowanych ustawieniach dystansu do 50% (niezależnie od konfiguracji).
Stare tereny:
- Na wszystkich starych obszarach gra chodzi z prędkością co najmniej 30FPS (max 70FPS).
- Znacznie bardziej widać wpływ sprzętu na szybkość gry.
Wnioski:
1. Wspólne mianowniki wszystkich konfiguracji to pamięć i dysk. Jak się uda to inną pamięć przetestuję jutro. Próbowałem kręcić obecną pamięć ale wpływu na osiągi nie zauważyłem.
2. Słabość platformy AMD. Może na Intelu wszystko chodziłoby znacznie lepiej ?
3. Wow na Linuxie po prostu tak ma. I nic się z tym nie da zrobić.
Pytania:
Na jakich konfiguracjach gracie? Jakie uzyskujecie wyniki ? Może wiecie co u mnie jest nie tak ?
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8655
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Odp: Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Na początek poradziłbym przejrzeć wpisy i komentarze w AppDB oraz zajrzeć do wowwiki (jest dział o Wine) i na forum WoW-a. Może znajdziesz tam jakieś porady.
- oscarr
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 108
- Rejestracja: 18 lip 2010, 12:19
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.10
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
Odp: Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Zastosowałem wszystkie polecane tricki zarówno z wowwiki :
1. wklejenie "typowego" konfigu uwzględniającego opengl, brak sprzętowego kursora itp.
2. uruchomienie wowa przez nice -15
jak i z wineHQ:
1. Dodanie do rejestru wpisów dla DirectX które podobno mają duży wpływ na wydajność także przy opengl.
Nic nie pomogło .. albo prawie nic ... dalej w Dalaranie koło banku mam max 15FPS.
1. wklejenie "typowego" konfigu uwzględniającego opengl, brak sprzętowego kursora itp.
2. uruchomienie wowa przez nice -15
jak i z wineHQ:
1. Dodanie do rejestru wpisów dla DirectX które podobno mają duży wpływ na wydajność także przy opengl.
Nic nie pomogło .. albo prawie nic ... dalej w Dalaranie koło banku mam max 15FPS.
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8655
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Odp: Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Co jeszcze mógłbyś przetestować...
Od niedawna jest dostępny alternatywny tryb Direct3D - d3d9ex - ponoć niektórym pozwala osiągać lepszą wydajność.
Mógłbyś sprawdzić, czy instalacja oryginalnego Direct3D coś zmieni (nie jest to zalecane, bo Wine samo w sobie ma implementację Direct3D, ale są przypadki, w których to pomaga) - najlepiej zrób kopię katalogu .wine i wtedy pokombinuj, żeby później ewentualnie przywrócić wszystko do stanu poprzedniego i nie tracić czasu na instalację gry od nowa.
Istnieje możliwość uruchamiania Wine na osobnej sesji serwera X - zamiast środowiska graficznego uruchamiane jest Wine i jakiś program. Ma to swoje wady i zalety, generalnie jest raczej mało wygodne, ale da się.
Skrypty itp. znajdziesz w internecie, tutaj na forum pewnie też.
Tutaj jest jeszcze baaardzo długi wątek na UbuntuForums: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=579378 może znajdziesz w nim coś ciekawego (proponuję zacząć przeglądać od końca, bo stare posty mogą mieć nieaktualne porady).
Od niedawna jest dostępny alternatywny tryb Direct3D - d3d9ex - ponoć niektórym pozwala osiągać lepszą wydajność.
Mógłbyś sprawdzić, czy instalacja oryginalnego Direct3D coś zmieni (nie jest to zalecane, bo Wine samo w sobie ma implementację Direct3D, ale są przypadki, w których to pomaga) - najlepiej zrób kopię katalogu .wine i wtedy pokombinuj, żeby później ewentualnie przywrócić wszystko do stanu poprzedniego i nie tracić czasu na instalację gry od nowa.
Istnieje możliwość uruchamiania Wine na osobnej sesji serwera X - zamiast środowiska graficznego uruchamiane jest Wine i jakiś program. Ma to swoje wady i zalety, generalnie jest raczej mało wygodne, ale da się.

Tutaj jest jeszcze baaardzo długi wątek na UbuntuForums: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=579378 może znajdziesz w nim coś ciekawego (proponuję zacząć przeglądać od końca, bo stare posty mogą mieć nieaktualne porady).
- oscarr
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 108
- Rejestracja: 18 lip 2010, 12:19
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.10
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
Odp: Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Dzisiaj przetestowałem jeszcze pamięć DDR2 Kingstone 2GB 800Mhz - zero poprawy.
Szczerze mówiąc to mam pewną koncepcję.
Wydaje mi się, że przyczyną "wolnego" działania WOW może być mimo wszystko procesor. Wow pod Wine nie potrafi korzystać z kilku rdzeni więc przesiadka z jednordzeniowego Athlona LE1600 na dwurdzeniowego Athlona X2 4800+ wcale nie koniecznie powinna skutkować jakimś wielkim wzrostem wydajności.
Tymczasem daję sobie siana bo nawet te 15 FPS w Dalaranie nie jest jakieś nie do zniesienia. Wydaje mi się, że jedynie raid 25 osobowy byłby bardziej wymagający od dalaranu
.
Wszystko się okaże jak wykupię prepaid i wreszcie zaloguję się na swoim koncie (testy wykonuję na koncie kumpla więc ograniczam je do dalaranu).
Szczerze mówiąc to mam pewną koncepcję.
Wydaje mi się, że przyczyną "wolnego" działania WOW może być mimo wszystko procesor. Wow pod Wine nie potrafi korzystać z kilku rdzeni więc przesiadka z jednordzeniowego Athlona LE1600 na dwurdzeniowego Athlona X2 4800+ wcale nie koniecznie powinna skutkować jakimś wielkim wzrostem wydajności.
Tymczasem daję sobie siana bo nawet te 15 FPS w Dalaranie nie jest jakieś nie do zniesienia. Wydaje mi się, że jedynie raid 25 osobowy byłby bardziej wymagający od dalaranu

Wszystko się okaże jak wykupię prepaid i wreszcie zaloguję się na swoim koncie (testy wykonuję na koncie kumpla więc ograniczam je do dalaranu).
- marcinwa4
- Piegowaty Guziec
- Posty: 23
- Rejestracja: 10 lis 2008, 13:38
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: Inne
- Architektura: x86
Re: Wydajność WOW na komputerach z Ubuntu 10.04 32bit
Po pierwsze na tym procku nie ulepisz sensownego fpsa. Ja gram na dwuch kompach pierwszy to laptop z i5 i ATI 64/512, 2gb ddr3 i różnica miedzy windowsem a ubuntu jest minimalna. Tyle. że na ubu gram przez open gl, to z kolei blokuje możliwość walczenia nie ktorych efektów.
Drugi komp to stacjonarka Pentium d core 2 duo 3ghz, 2 gb ramu ddr2 i gforce 9600 gt gygabyte. Tutaj różnicy nie ma w cale prawie. Z tym, ze w obu przypadkach gram na wine starszej wersji 1.0.3 wydaje mi się że jest to najbardziej dopasowana.
Drugi komp to stacjonarka Pentium d core 2 duo 3ghz, 2 gb ramu ddr2 i gforce 9600 gt gygabyte. Tutaj różnicy nie ma w cale prawie. Z tym, ze w obu przypadkach gram na wine starszej wersji 1.0.3 wydaje mi się że jest to najbardziej dopasowana.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości