Shmups - Game Maker czy C++?
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Shmups - Game Maker czy C++?
Witam. To mój pierwszy post na tym forum, więc chciałbym się przywitać Wracając do rzeczy. Z zamiłowania do gier typu shmups postanowiłem stworzyć własną grę. Dopiero zaczynam się uczyć C++, ale to tylko jako hobby. W każdym razie, chodzi o to, że tworząc tą grę nawet jako podstawową wersję, a później z czasem i rozwojem moich umiejętności programistycznych dodawałbym nowe elementy i rozwijał projekt. To tylko i wyłącznie gra amatorska Nie planuję być wielkim developerem, ale chce stworzyć coś co lubię i do tego wyłącznie na linuxa Przeglądałem różne artykuły o tworzeniu tego typu gier i natrafiłem na jeden, który opisywał jak robić podstawowe rzeczy związane z tym gatunkiem, ale w programie Game Maker. Czy ambitniejszą opcją będzie jednak tworzenie w C++, tak aby potem móc to rozwijać oraz zaimplementować to w jakieś lepsze silniki graficzne? Ogólnie gra będzie na początku wykorzystywać sprite'y, więc zbyt wymagająca sprzętowo nie będzie Co możecie mi doradzić? Tylko proszę od razu mnie nie zniechęcać, ponieważ tak jak mówiłem to nie jest projekt, który potem przerodzi się w milionowe studio developerskie tylko tego gatunku jak Cave (A może kiedyś ^^)
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8614
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Jeśli chcesz w C++ tworzyć gry, to polecam zapoznać się z tą stroną: http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Tytuł ciekawy Że niby dla leniwych, ale ok W każdym razie polecasz C++ rozumiem do tworzenia pod linuxa. A maszyna dla programisty, typu laptop, ponieważ planuję zakupić nowy? i3,4gb ramu i integra wystarczy?
-
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 150
- Rejestracja: 20 paź 2007, 16:23
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 11.04
- Środowisko graficzne: KDE Plasma
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Wystarczy ci i 233 MHz, zależy co chcesz pisać i jakie ma mieć docelowe wymagania, wypadałoby byś umiał odpalić własny twór na swojej maszynie.
Ale zanim będziesz w stanie napisać gierkę, która będzie ci zżerała 100% CPU i GPU i będzie jej dalej mało, to minie ładne kilka lat.
A RAM jest zawsze mile widziany, szczególnie przy samym programowaniu, gdy potrzebujesz miejsce na sam program, IDE i debugger. Tyle że akurat RAM to jedyna część laptopa którą możesz samodzielnie wymienić bez kombinowania (poza HDD oczywiście), więc gdy ci braknie, możesz dokupić. Jednak karta graficzna to już inna bajka, lepiej jednak mieć coś lepszego od razu.
Ale zanim będziesz w stanie napisać gierkę, która będzie ci zżerała 100% CPU i GPU i będzie jej dalej mało, to minie ładne kilka lat.
A RAM jest zawsze mile widziany, szczególnie przy samym programowaniu, gdy potrzebujesz miejsce na sam program, IDE i debugger. Tyle że akurat RAM to jedyna część laptopa którą możesz samodzielnie wymienić bez kombinowania (poza HDD oczywiście), więc gdy ci braknie, możesz dokupić. Jednak karta graficzna to już inna bajka, lepiej jednak mieć coś lepszego od razu.
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Aż tak super wymagająca ta gra nie będzie Z racji, że będzie to oparte na sprite'ach to zapotrzebowanie na pamięć itp rzeczy nie będzie wielka.
Tak mniej więcej miałaby wyglądać grafika w tej grze, więc jak widać nie jest to szczyt techniki OpenGL, bądź DX11 Automat do tej gry posiada 20 Mhz raptem. W każdym razie mam małe i być może głupie pytanie, ale z racji, że nie znam się na programowaniu to być może jest względnie poprawne Chodzi o to, że jeżeli programuję na Linuxie tą grę, to mogę ją też na tym samym systemie, czyli Linuxie, przeprogramować ją i skompilować na w pełni działająca pod Windowsem lub Mac OSX ? Czy będzie to duży problem i wielomiesięczna praca?
P.S. Można się śmiać ^^
Tak mniej więcej miałaby wyglądać grafika w tej grze, więc jak widać nie jest to szczyt techniki OpenGL, bądź DX11 Automat do tej gry posiada 20 Mhz raptem. W każdym razie mam małe i być może głupie pytanie, ale z racji, że nie znam się na programowaniu to być może jest względnie poprawne Chodzi o to, że jeżeli programuję na Linuxie tą grę, to mogę ją też na tym samym systemie, czyli Linuxie, przeprogramować ją i skompilować na w pełni działająca pod Windowsem lub Mac OSX ? Czy będzie to duży problem i wielomiesięczna praca?
P.S. Można się śmiać ^^
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8614
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Na GameMakerach się nie znam. Wiem za to, że prostą gierkę 2D opartą na sprite'ach nie jest trudno napisać samemu. Wspomniałeś o C++, więc poradniki dla tego języka zaproponowałem. Biblioteka SDL, o której traktuje wspomniana strona internetowa, jest przenośna, ale jak sam zobaczysz - część instrukcji ma swoje wersje zależne od systemu. W przypadku prostych programów można starać pisać się tak, żeby kod kompilował się na każdym systemie i zazwyczaj nie jest to trudne.
Gdybyś chciał stworzyć tę grę w Pythonie, to zaproponowałbym zainteresowanie się pygame. Możesz rozważyć Pythona, bo jeśli programowanie traktujesz jedynie jako hobby, to ten język na dłuższą metę jest prostszy i programuje się w nim szybciej. W dodatku jest interpretowany, czyli nie wymaga kompilacji.
Gdybyś chciał stworzyć tę grę w Pythonie, to zaproponowałbym zainteresowanie się pygame. Możesz rozważyć Pythona, bo jeśli programowanie traktujesz jedynie jako hobby, to ten język na dłuższą metę jest prostszy i programuje się w nim szybciej. W dodatku jest interpretowany, czyli nie wymaga kompilacji.
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Hmm, znaczy wiesz, potem to może się przerodzić w mój jakiś sposób zarobku Tworząc z grupką osób, które znam właśnie takiego typu gry i sprzedając je na Windowsa lub OSX za 10$, pozostając darmowymi na linuxa Najwiekszy rynek zbytu to Japonia. Tam firma Doujin programuje takie właśnie gry na Windowsa i sprzedaje je po 10$, schodzi to w dużych nakładach Ale hajs nie jest moim celem, chcę po prostu stworzyć swoją gierkę. Python, a C++ ? Wydaje mi się, że C++ jest bardziej wszechstronny i potem przeniesienie tego na Xbox Live będzie prostsze dzięki C++ niż Pythonowi Chyba, że się mylę
- mario_7
- Administrator
- Posty: 8614
- Rejestracja: 30 sie 2006, 13:11
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 20.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Nie wiem na ile to aktualne informacje, ale z tego, co pamiętam na Xboksa można pisać tylko w oparciu o biblioteki XNA (czyli w oparciu o C# i .NET). Oznacza to tyle, że na Linuksie takiej gry nie stworzysz (XNA raczej na pewno na Mono nie ruszy). Przeniesienie na inne konsole również może pociągać za sobą różne restrykcje związane z językiem/bibliotekami - musiałbyś zapoznać się z tematem.
C++ sprawdzi się na komputerach, ale dla każdego systemu będziesz musiał grę kompilować (i być może odrobinę modyfikować). Jeśli gra ma mieć zamknięty kod źródłowy, to C++ ma przewagę, bo udostępnia się plik binarny. W dużym uproszczeniu, Python działa na zasadzie "uruchamiania" pliku tekstowego z kodem źródłowym, zatem kod chroniony byłby samą licencją (a jak ludzie szanują licencje wszyscy wiemy). Z drugiej strony Python jest o wiele prostszy i wygodniejszy. Możliwości mu też nie brakuje, bo w ostateczności można go połączyć z C/C++.
C++ sprawdzi się na komputerach, ale dla każdego systemu będziesz musiał grę kompilować (i być może odrobinę modyfikować). Jeśli gra ma mieć zamknięty kod źródłowy, to C++ ma przewagę, bo udostępnia się plik binarny. W dużym uproszczeniu, Python działa na zasadzie "uruchamiania" pliku tekstowego z kodem źródłowym, zatem kod chroniony byłby samą licencją (a jak ludzie szanują licencje wszyscy wiemy). Z drugiej strony Python jest o wiele prostszy i wygodniejszy. Możliwości mu też nie brakuje, bo w ostateczności można go połączyć z C/C++.
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Zostanę jednak przy C++, największym jednak dla mnie problemem teraz to nie koncepcje na gry, czas na naukę i programowanie, a tworzenie sprite'ów Ludzie tutaj na forum są w stanie pomóc robiąc takie sprite'y w zamian za miejsce w credits ?
P.S. A co do tego Pythona i C++ to na razie tak jak napisałem, zajmę się C++, a jeżeli okaże się, że jest mi za ciężko to przejdę na Pythona To projekt hobbystyczny jak na razie, więc mogę zmieniać sobie upodobania
P.S. A co do tego Pythona i C++ to na razie tak jak napisałem, zajmę się C++, a jeżeli okaże się, że jest mi za ciężko to przejdę na Pythona To projekt hobbystyczny jak na razie, więc mogę zmieniać sobie upodobania
- kabanek
- Zakręcona Traszka
- Posty: 592
- Rejestracja: 23 cze 2009, 20:34
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 13.10
- Środowisko graficzne: Xfce
- Architektura: x86_64
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
ja też bym polecił C++, co do biblioteki i przenośności, to jest chyba tak, że jak wybieras directX to możesz przeporotwać na XboX'a, gdy wybierasz OpenGl, to droga otwarta do PlayStation. To jest oczywiście zależne jak się pisze
co do sprite'ów, to pierwsze naucz się dobrze programować, zrób fajną gierkę z na razie prostą grafiką i jak komuś się spodoba, to może coś myknie
nikt "w ciemno" i nie mając pewności, że coś z tego wyjdzie, nie włoży w to swojej pracy
co do sprite'ów, to pierwsze naucz się dobrze programować, zrób fajną gierkę z na razie prostą grafiką i jak komuś się spodoba, to może coś myknie
nikt "w ciemno" i nie mając pewności, że coś z tego wyjdzie, nie włoży w to swojej pracy
-
- Piegowaty Guziec
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 gru 2011, 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Kabanek, masz jak najbardziej rację Znaczy ja w Xbox'a bym nie chciał iść z racji, że linux ma obsługę OpenGL natywnie, a nie DX, który jest na Windowsa? A co do grafiki, to myślałem o tym w pracy dzisiaj i postanowiłem po prostu przeciwników zastąpić najprostszymi obrazkami jakie jestem tylko w stanie wymyślić, czyli kolorowe kółka ^^ Potem nie będzie przecież problemem zastąpić te obrazki sprite'ami o tej samej rozdzielczości czyli jakieś 32x32 lub większe Zacznę teraz sobie spokojnie poznawać C++, a jak nadejdzie okres świąteczny, a więc dużo wolnego to zajmę się nauką programowania już na poważnie Dzięki wielkie wam wszystkim. W razie jakiegoś problemu napiszę jeszcze.
-- 13 gru 2011, o 18:03 --
No nie realna ta strona jest od mario_7 ;/ Starałem się dodać SDL do każdego z tych programów, które tam były. Udało mi się w końcu dodać SDL do Anjuta i chciałem stworzyć pierwszy program, który autor strony podawał czyli wyświetlenie pliku hello.bmp. Oczywiście kompilowanie bez problemu, ale ani nic się nie wyświetliło, a jak naciskam run to tylko błąd binary. O co chodzi?
-- 13 gru 2011, o 18:03 --
No nie realna ta strona jest od mario_7 ;/ Starałem się dodać SDL do każdego z tych programów, które tam były. Udało mi się w końcu dodać SDL do Anjuta i chciałem stworzyć pierwszy program, który autor strony podawał czyli wyświetlenie pliku hello.bmp. Oczywiście kompilowanie bez problemu, ale ani nic się nie wyświetliło, a jak naciskam run to tylko błąd binary. O co chodzi?
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Mylisz się. Uruchamianie bezpośrednio plików .py to tylko jedna z możliwości, są też pliki .pyc , .pyd i inne, dzięki czemu kod pozostaje zamknięty.W dużym uproszczeniu, Python działa na zasadzie "uruchamiania" pliku tekstowego z kodem źródłowym, zatem kod chroniony byłby samą licencją (a jak ludzie szanują licencje wszyscy wiemy).
Zaraz pewnie wyskoczy mi ktoś że odkopuje tematy, ale ludzie takie tematy czytają i teraz, a nie chce aby wprowadzano czytelników w błąd.
- Yuri20
- Sędziwy Jeż
- Posty: 49
- Rejestracja: 31 maja 2009, 13:35
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: KDE Plasma
- Architektura: x86_64
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Pliki .pyc to po prostu kod bajtowy pythona, tak samo jak .class to kod bajtowy Javy. Na kod bajtowy Javy istnieje od groma dekompilatorów, które sam testowałem i działają idealnie. Jedynym zabezpieczeniem (i to raczej połowicznym) jest tutaj skorzystanie z jakichś "zaciemniaczy" kodu, które maksymalnie jak się tylko da tworzą z kodu jakiś bełkot (zmienne są jakoś zamieniana na abczcvasdf, a nazwy plików np. na (1,2,3,4,5,6).rozszerzenie) co powoduje, że znalezenie sensu w kodzie jest niezwykle utrudnione, ale skompilowany w ten sposób program działa. Nie sprawdzałem, ale na kod bajtowy Pythona mogą istnieć również owe dekompilatory. Jeśli chodzi o zamykanie kodu Pythona to można zamrozić interpreter oraz kod w jedną całość, w ten sposób użytkownik bez interpretera zainstalowanego osobno może uruchomić taki program. Drugą możliwością jest skorzystanie z programów tłumaczących Pythona na C lub C++, ale to działa tylko dla bardzo prostych projektów, Py2exe do tego służy._Michal_ pisze:Mylisz się. Uruchamianie bezpośrednio plików .py to tylko jedna z możliwości, są też pliki .pyc , .pyd i inne, dzięki czemu kod pozostaje zamknięty.W dużym uproszczeniu, Python działa na zasadzie "uruchamiania" pliku tekstowego z kodem źródłowym, zatem kod chroniony byłby samą licencją (a jak ludzie szanują licencje wszyscy wiemy).
Zaraz pewnie wyskoczy mi ktoś że odkopuje tematy, ale ludzie takie tematy czytają i teraz, a nie chce aby wprowadzano czytelników w błąd.
- ethanak
- Wygnańcy
- Posty: 3054
- Rejestracja: 04 gru 2007, 13:19
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
To zdekompiluj sobie np. kod w C skompilowany z -O3
Ludzie kochani, jak nie macie pojęcia o czym mówicie to idźcie sobie do baru pogadać przy piwie...
Ludzie kochani, jak nie macie pojęcia o czym mówicie to idźcie sobie do baru pogadać przy piwie...
- Yuri20
- Sędziwy Jeż
- Posty: 49
- Rejestracja: 31 maja 2009, 13:35
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: KDE Plasma
- Architektura: x86_64
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Mówiłem o Pythonie i Javie, a nie C...ethanak pisze:To zdekompiluj sobie np. kod w C skompilowany z -O3
Ludzie kochani, jak nie macie pojęcia o czym mówicie to idźcie sobie do baru pogadać przy piwie...
- ethanak
- Wygnańcy
- Posty: 3054
- Rejestracja: 04 gru 2007, 13:19
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 12.04
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Shmups - Game Maker czy C++?
Dyć to 1H
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości