"The Art Of Community", czyli anatomia społeczności 3


2571005555_631d746169„The Art Of Community” to tytuł powstającej właśnie książki, która ma stać się kompendium wiedzy na temat zarządzania społecznościami. Autor, Jono Bacon (na zdjęciu), zajmujący stanowisko Community Managera w projekcie Ubuntu, dzieli się z nami doświadczeniami zebranymi w ciągu 10 lat pracy wśród społeczności open source (Ubuntu, KDE). Jono jest znanym publicystą, autorem ponad 400 artykułów, publikowanych zarówno w wydawnictwach papierowych, jak i internetowych, współautorem lub autorem książek: „100 sposobów na Linux”, „Ubuntu. Oficjalny Podręcznik” oraz „Practical PHP and MySQL”. Budował jedną z pierwszych brytyjskich stron o Linuksie – Linux UK. W zeszłym roku z jego inicjatywy wystartował serwis Ubuntu Hall of Fame. W Czytelni publikowaliśmy tłumaczenie jego artykułu pt. „Etos Ubuntu”.

„The Art Of Community” ma dostarczyć wiedzy na temat tego, w jaki sposób pozyskiwać i motywować członków społeczności, by czuli się dobrze w tej roli. Poznamy etapy powstawania społeczności oraz podstawowe narzędzia – począwszy od odpowiedniego oprogramowania, po umiejętności interpersonalne, takie jak umiejętność łagodzenia konfliktów.

Książka porusza następujące tematy:

Zrównoważone zarządzanie – jak w prosty sposób i efektywnie zarządzać społecznością na co dzień, z uwzględnieniem jej rodzaju i potrzeb członków;

Narzędzia i infrastruktura – daj społeczności proste i nie powodujące konfliktów narzędzia, stwórz efektywne kanały komunikacji;

Budowanie ruchu – naucz się wychodzić poza własny światopogląd i wzbudzać entuzjazm w potencjalnych członkach społeczności, aby zechcieli przyłączyć się do Twojej inicjatywy; pobudzaj społeczność do życia;

Mierzenie aspektów sukcesu społeczności – zrozum i „zmierz” społeczność; odkryj, co da się zmierzyć i naucz się odczytywać wyniki;

Zarządzanie konfliktem – jak sobie radzić z silnymi osobowościami i konfliktami przez nie powodowanymi, oraz jak rozwiązywać kontrowersyjne sytuacje w otwarty i przejrzysty sposób – tak, jak oczekuje tego społeczność;

Wydarzenia „na żywo” – organizacja i planowanie produktywnych, angażujących i sprawiających radość wydarzeń „na żywo”, dzięki którym osiągniesz zamierzony cel i odnowisz więzi pomiędzy członkami społeczności;

Skalowanie – czyli jak sobie radzić ze stałym wzrostem społeczności, i łatwo przystosowywać do zmian jej rozmiarów, skali działań i wydajności;

Całość jest okraszona licznymi opowieściami i anegdotami, dzięki którym suche koncepcje nabierają życia.

„The Art of Community” ma zostać opublikowana w połowie 2009 r. przez wydawnictwo O’Reilly. Chętni będą mogli nabyć ją w dobrych księgarniach, będziemy mieli również możliwość zapoznania się z jej treścią całkowicie za darmo za pośrednictwem Internetu, ponieważ książka będzie udostępniona na licencji Creative Commons Attribution ShareAlike Non-Commercial.

Przebieg prac nad książką można śledzić na stronie www.artofcommunityonline.org.

Źródło: The Art Of Community Online

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

3 komentarzy do “"The Art Of Community", czyli anatomia społeczności