Wieści ze świata Open Source: 17 – 23 stycznia 2012.
Czasem mała rzecz potrafi stworzyć prawdziwą lawinę. Newsem tego tygodnia nie była wiadomość, że Mesa 8.0 będzie w pełni obsługiwać OpenGL 3.0. Newsem nie było też, że Intel wprowadził do kernela 3.3 jakieś 50 poprawek usprawniających obsługę ACPI – zwłaszcza w obszarze zarządzania i oszczędzania energii. Newsem tego tygodnia jest zabawny błąd deweloperów X.org, przez który mając fizyczny dostęp do komputera można zdjąć blokadę ekranu. W dziedzinie bezpieczeństwa mówi się, że „jeżeli mogę dotknąć twojego komputera, to przestaje on być twój” ale i tak całą sprawę potraktowano trochę zbyt poważnie.
Kod źródłowy klienta Desura został otworzony
Desura jest platformą cyfrowej dystrybucji gier i co najważniejsze – także gier na systemy inne niż Windows i Mac OS. Od momentu startu przybywa tytułów dostępnych na platformę Linuksową. Od mniej lub bardziej rozbudowanych scrollshooterów, przez FPS-y czy porty najlepszych gier typu Indie. Ostatnio dodano także kilka klasyków od Interplaya, w tym wybitnego Fallouta (odpalany za pomocą Dosboksa).
Kilka dni temu kod źródłowy klienta Desura został wydany na licencji GNU/GPL v3 i dostępny jest jako projekt Desurium na githubie. Z jednej strony deweloperzy liczą na społeczność przy rozwoju samego klienta, z drugiej umożliwiają tworzenie własnych cyfrowych platform sprzedaży gier. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać obsługę wielu rożnych serwisów z grami do jednego klienta – o ile ktoś to napisze. Otwarcie kodu źródłowego jest też bardzo dobrym krokiem w kierunku umieszczenia Desury w repozytoriach różnych dystrybucji Linuksa. W takim wypadku klient nie byłby poza systemem zarządzania pakietami.
Źródła:
Phoronix.com
Oficjalne forum Desury
Błąd w X.org umożliwiający odblokowanie ekranu
W tym tygodniu wychwycono bardzo ciekawą usterkę w serwerze X.org, umożliwiającą każdemu kto ma fizyczny dostęp do komputera obejście blokady ekranu. Sprawa jest dosyć zabawna, gdyż podpada pod kategorię „It’s not a bug – it’s a feature”. Jakieś dwa lata temu deweloperzy X.org dodali specjalną funkcję, umożliwiającą arbitralne zabicie każdej aplikacji przechwytującej klawiaturę i myszkę, czyli przede wszystkim różnego rodzaju wygaszacze ekranu albo dedykowane oprogramowanie „trzymaj palce z dale od klawiatury, jeżeli właściciela nie ma w pobliżu„. Funkcja ta jest czysto deweloperska – stworzono ją na potrzeby testowania zachowania różnych programów. Deweloperzy byli świadomi tego, że stwarza ona zagrożenie dla bezpieczeństwa systemu, dlatego była domyślnie wyłączona i nie trafiała do końcowych użytkowników. Wkrótce też ją usunięto.
W 2011 roku rzeczona funkcja „AllowClosedownGrabs” trafiła ponownie do kodu źródłowego X.org i tym razem była domyślnie włączona. Umożliwia to odblokowanie ekranu przy pomocy kombinacji klawiszy ctrl+alt+*
Problem dotyczy wszystkich dystrybucji korzystających z serwera X.org w wersji 1.11. Jest to bardzo nowa wersja i nie zdążyła ona trafić do większości stabilnych dystrybucji. X.org 1.11 trafi dopiero do nadchodzącego Ubuntu 12.04 Precise Pangolin, tak więc użytkownicy nie będą narażenia na tą podatność. Natomiast użytkownicy dystrybucji ciągłych powinni zaktualizować swoje systemy.
W skrócie
Jednym z problemów Unity jest całkowicie nowa klawiszologia i to, że stare przyzwyczajenia nie działają. Ciekawym ficzerem nowego Unity jest nakładka z wyjaśnieniem działania poszczególnych klawiszy. Wywołuje się ją wciskając klawisz super (znany też jako klawisz windows).
Tuxera wydała nową wersję NTFS-3G – sterownika dla systemów plików NTFS używanego obecnie przez system Microsoft Windows. Parę miesięcy temu firma Tuxera twierdziła, że ich implementacja NTFS jest znacznie wydajniejsza od natywnych systemów plików, takich jak ext4. Czy tak jest? Poczekamy na wyniki benchmarków.
Wydano Bumblebee 3.0 – oprogramowanie umożliwiające korzystanie z technologii Nvidia Optimus w celu przełączania kart graficznych w nowszych laptopach.
OilRush, grę na którą czeka spora cześć Linuksowego świata ujrzymy już za dwa dni – 25 stycznia. Kolejnym dużym tytułem wykorzystującym wieloplatformowy silnik Unigine będzie MMORPG Relics of Annorath. Niedawno zaprezentowano bardzo ciekawe demo technologiczne. Premiera? Za rok.
Z Oil Rush wszystko byłoby fajnie, gdyby nie to, że strategie w pewnym momencie mi się przejadły i szybko się nudzą. Wiadomo jak sprawy stoją z Ignite? Bo, jako że w wyścigi raczej nie gram, to ten gatunek mi się nie ograł. Na Windowsa już wyszło (recenzję w CD-Action czytałem), a na Linuksa cisza.
Co do Desury, tak jak nie lubię Steama na Windowsie, tak i tego pewnie bym się nie przekonał, ale niszą dla tego programu może być Humble Indie Bundle (bo bardzo rozbudowanych gier dla pingwina, nie oszukujmy się, raczej nie ma), a z tego co wiem, najnowszej edycji do Desury podpiąć się nie da. HIB mogłoby skłonić część klientów, do użycia Desury, a część z tej części mogłaby już tam zostać i czasem coś kupić 😉
[quote comment=”49898″]Co do Desury, tak jak nie lubię Steama na Windowsie, tak i tego pewnie bym się nie przekonał, ale niszą dla tego programu może być Humble Indie Bundle (bo bardzo rozbudowanych gier dla pingwina, nie oszukujmy się, raczej nie ma), a z tego co wiem, najnowszej edycji do Desury podpiąć się nie da. HIB mogłoby skłonić część klientów, do użycia Desury, a część z tej części mogłaby już tam zostać i czasem coś kupić ;)[/quote]
Steama możesz nie lubić, bo zjada dużo zasobów i wymagane jest, żeby był uruchomiony, aby można było uruchomić niektóre gry. Żaden z tych problemów nie dotyczy Desury, za to wielki plus. A gry z Humble Indie Bundle w większości są tam jak najbardziej dostępne. Klient wciąż ma niemało błędów, ale właśnie uwolnienie kodu powinno pomóc w ich zredukowaniu. Zdecydowanie warto dać Desurze szansę!
Dwimenor, jak zawsze dobra robota przy cotygodniowych aktualnościach 🙂