Poniedzielnik: wieści ze świata OpenSource. Numer 114. 3


Wieści ze świata OpenSource: 10 – 17 grudnia 2013 r.

Valve bardzo mocno zamieszało ze swoim SteamOS-em. System bazuje na Debianie, a nie na Ubuntu, ma kosmiczne wymagania sprzętowe i bardzo ładnie czyści cały dysk twardy podczas instalacji. Przez ostatnie kilka dni zapaleńcy z całego świata grzebią w systemie i wyciągają na światło dzienne mniej lub bardziej wygodne dla Valve informacje. Nie ma się czemu dziwić – grupa docelowych odbiorców tego systemu składa się w głównej mierze z geeków.
Obszerniejszy artykuł dotyczący SteamOS-u pojawi się w Czytelni już niedługo. Tymczasem zapraszam do udziału w dyskusji na naszym forum.

W skrócie

W repozytoriach testowego Ubuntu 14.04 Trusty Thar wylądowały poprawki znacznie upraszczające korzystanie z technologi Nvidia Optimus. Nvidia-prime w wersji 0.5 dodaje do programu nvidia-settings opcję zmiany aktualnie używanego GPU. Co prawda zmiana ta wymaga restartu środowiska graficznego (i w tej kwestii nieprędko się coś zmieni), ale przynajmniej da się to zrobić bez grzebania w konsoli. Dodatkowo nowa wersja nvidia-prime lepiej radzi sobie z zarządzaniem plikami xorg.conf (w przypadku problemów automatycznie zostanie przywrócona ostatnia działająca wersja) oraz rozpoznawaniem najnowszego sprzętu.

Google wypuściło na otwartej licencji kod biblioteki LiquidFun, służącej do dynamicznej symulacji mechaniki płynów w dwuwymiarowym środowisku.

Kilka dni temu świat obiegła wieść, że Activision zablokowało prace nad linuksowym portem remake’u gry Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition. Wszyscy się zdziwili, gdyż zostanie ona opublikowana na większość platform (Windows, Mac, Android, iOS) z wykorzystaniem silnika Unity, który obsługuje też Linuksa. Oficjalne stanowisko Activision w tej sprawie jest następujące:

Wypowiedź jednego z deweloperów, którą cytowaliście [w serwisie phoronix.com], dotyczyła błędnego założenia poczynionego przez kogoś, kto nie znał całej sytuacji. Tak naprawdę nigdy nie planowano linuksowej edycji gry Gabriel Knight, więc Activision niczego nie zablokowało.

Jane Jensen ze studia Pinkerton Road, w którym trwają prace nad grą, oficjalnie potwierdziła tę informację. Licencja, którą otrzymali, obejmuje jedynie wymienione platformy, ponieważ tylko one „mają w tym momencie sens”. Być może wersja linuksowa powstanie w przyszłości, jeżeli sprzedaż na inne platformy będzie odpowiednio wysoka. Tylko kto wtedy kupi tę grę, skoro będzie ją już miał na innym urządzeniu?

Korekta: Ionash


Skomentuj Adrian Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

3 komentarzy do “Poniedzielnik: wieści ze świata OpenSource. Numer 114.