Nie tak dawno w artykule Prawdziwy powód dlaczego używamy Linuksa jedni oburzali się, że system nasz nie jest do zabawy, inni, że Linux tylko do tego się nadaje. Moim zdaniem i jedni i drudzy nie mają racji, bo świetnie się bawiąc można stworzyć produkt najwyższej klasy. Oto dowód – Big Buck Bunny, otwarty (open source) film animowany stworzony na Ubuntu z wykorzystaniem otwartych narzędzi i programów graficznych, m.in. Blender (grafika 3D), GIMP (grafika rastrowa), CinePaint (grafika rastrowa) i Inkscape (grafika wektorowa). Co takiego powstało? Kreskówka na najwyższym poziomie, godna konkurować z w pełni komercyjnymi animacjami.
Projekt zorganizowała i sfinansowała Blender Foundation. Do jego wykonania zaproszona została grupa siedmiu najlepszych artystów i deweloperów wyłonionych spośród społeczności skupionej wokół Blendera:
- Sacha “Sago” Goedegebure (Holandia)
- Andy Goralczyk (Niemcy)
- Enrico “EnV” Valenza (Włochy)
- Nathan “Cessen” Vegdahl (USA)
- William Reynish (Dania)
- Brecht van Lommel (Belgia)
- Campbell “Ideasman42″ Barton (Australia)
W drużynie znaleźli się także spec od dźwięku i producent:
- Jan Morgenstern (Niemcy)
- Ton Roosendaal (Holandia)
Pracowali oni w Amsterdamie przez 7 miesięcy, od października 2007 do kwietnia 2008. Aby zapewnić komfort pracy Fundacja wraz ze sponsorami zapewniła zakwaterowanie, pokryła koszty wszystkich niezbędnych wydatków i oddała do dyspozycji narzędzia studyjne.
Celem projektu było przede wszystkim:
- Rozwinięcie narzędzi dla Blendera do edycji i renderingu włosów, futra i trawy
- Udoskonalenie narzędzi do animacji postaci i typowych dla kreskówek ruchów i deformacji
- Przetestowanie Blendera w pracy z olbrzymim otwartym terenem z dużą ilością trawy i drzew z liśćmi
- Potwierdzenie tego, że Blender jest w pełni profesjonalnym zestawem narzędzi do tworzenia animacji
Dodatkowo:
- Stworzenie świetnej animacji na wolnej licencji
- Dostarczenie materiałów wraz z dokumentacją i poradnikami dla innych artystów, aby mogli się z nich uczyć i ponownie je wykorzystywać we własnych projektach
- Oraz oczywiście: dobrze się bawić!
Wszystkie cele zostały spełnione. Film wraz z materiałami źródłowymi objęty jest licencją Creative Commons 3.0.
Nie ma się co rozpisywać, trzeba to zobaczyć. Kreskówkę w wielu formatach i w wielu rozdzielczościach (także HD) można pobrać ze strony domowej projektu: BigBuckBunny.org
Na tej samej stronie dostępne są także źródła, pliki dźwiękowe, zdjęcia, opisy kolejnych etapów produkcji i wiele, wiele więcej. Zainteresowane osoby mogą także zamówić DVD z filmem i pełnym kompletem dodatków.
Ciekawostka:
Poprzednikiem Big Buck Bunny jest film Elephants Dream – tworzony przez prawie rok (w latach 2005/2006) pierwszy otwarty film animowany 3D na wolnej Licencji Creative Commons, z dostępem do wszystkich plików produkcyjnych, stworzony w oparciu jedynie o narzędzia open source (Blender, GIMP, CinePaint, Inkscape, YafRay i inne, w tym również naszą ulubioną dystrybucję – Ubuntu). Wszystkie informacje na temat Elephants Dream znaleźć można na stronie domowej filmu: ElephantsDream.org
To kolejny dowód na to, że darmowe wcale nie znaczy gorsze. 🙂
Ogólnie film że mucha nie siada :). A szczególnie, to czasem animacja aż tak bardzo zaawansowana nie jest, jeśli przyjrzeć się np ruchom trawsk. Ale, że krytykiem ani znawcą nie jestem, to produkcja ma u mnie 5 z +:D
Dla mnie też film palce lizać – piękny „pomnik” FLOSS, przyczepiałbym się tylko do muzyki – jakaś taka bezpłciowa
Świetny pokaz możliwość do czego można wykorzystać Linuksa i otwarte oprogramowanie. Dowód na to, że owo oprogramowanie wcale nie ustępuje w niczym innym zamkniętym aplikacjom.
Mi się bardzo podobało. Grafika o niebo lepsza niż shreki i tym podobne. Widac że dopracowana. Chociaż czy to jest wynik dobrych animatorów, dłuższego czasu czy jednak programu. W każdym bądź razie jakby nie było to pokazuje że wolne oprogramowanie jest bardzo wartościowe. Muzyka rzeczywiscie taka sobe ale i tak mi było szkoda że tak krótko trwało.
PS niezły pomysł z tym latawcem 😀
Technicznie bardzo ładny, ale mi się scenariusz nie podobał, jakieś to brutalne takie 🙂
No i czekam aż zrobią długi metraż jakiś 😉
Co raca, to racja. Filmik ful wypas i ultramaryna, tyko rzeczywiście trawa wygląda bardziej jak futro 🙂 no ale po to jest ten projekt, by pewne narzędzia udoskonalać.
Co do muzyki to się nie zgadzam z przedmówcami Jan Morgenstern odwalił kawał dobrej roboty 🙂
I jak kogoś zainteresował temat to Blender Fundation sponsoruje kolejny projekt http://apricot.blender.org/. Jest to tym razem otwarta gra :).
A teraz nawet pracuje ta sama ekipa nad grą o tej wiewiórce złośliwej 😛
Grafika świetna.. ogólnie wygląd bardzo mi się spodobał.
Ale scenariusz… trochę idiotyczny.. brutalny, pełen nienawiści i bez jakiegokolwiek przesłania.
Pod tym względem zdecydowanie „mądrzejszy” był Elephants dream
Pokłon autorom film widziałem CD na PC-World … jest naprawdę ok
Szacunek i podziw dla autorów zwłaszcza jak ktoś próbował zrobić cokolwiek 3D obojętnie w czym
doceni nakład pracy włożony w projekt.
swietna kreskowka, widac ze bardzo duzo pracy zostalo do tego wlozone. Chyle czola:)